کانون پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب








شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            








جستجو





موضوعات


  • همه
  • اصول مقاله نویسی
  • معرفی کتابخانه های دیجیتال
  • مناسبت ها
  • گزارشات پژوهشی
  • نگارش تحقیق پایانی
  • مهدویت
  • گنجینه موضوعات عاشورایی
  • نشانه گذارى (نگارشی)
  • اشعار مهدوی
  • رحلت امام خمینی و حماسه 15 خرداد
  • آموزش پژوهش
  • چکیده مقالات طلاب مدرسه
  • چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
  • کارگاه آموزشی
  • هفته کتاب و کتابخوانی
  • بروشور پژوهشی
  • هفته پژوهش 1396
  • برنامه های هفته کتاب 97
  • نشست پژوهشی
  • سیر مطالعاتی ایمان و توحید در کلام رهبری
  • نشست کتابخوانی درفضای مجازی
  • میزگرد آنلاین
  • کارگاه شناخت ویژگی های زنان و تحلیلی بر آن

  •  
      کارگاه مطالعه و یادگیری ...

    معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) داراب با توجه به اهمیت و جایگاه مطالعه در انجام کارهای تحقیقی و پژوهشی اقدام به برگزاری کارگاه دو روزه آشنایی با روشهای مطالعه و یادگیری نمود.
    این کارگاه با حضور سرکار خانم علوی نیا از اساتید حوزه علمیه و35 نفر از طلاب برگزار شد.
    خانم علوی نیا اظهار داشت:مطالعه، همانند انجام هرکار یا فعالیت دیگر ، نیازمند استفاده از روش درست است. از آنجا که رشد و شکوفایی استعدادها، تواناییها و دانش هر انسان به کمیت و کیفیت مطالعه او بستگی دارد شاید یکی از دلایل موثر بر پایین بودن میزان مطالعه افراد این است که شیوه مطالعه آنها بر طبق روشها و اصول صحیح مطالعه نیست. رعایت نکردن اصول و بهداشت مطالعه موجب پایین آمدن سطح کارآیی و بازدهی انسان، تضعیف روحیه، کاهش اعتماد به نفس و خستگی و دلزدگی از مطالعه می شود.
    ایشان در ادامه گفت: این کارگاه جهت مهارت افزایی طلاب در زمینه آشنایی با شیوه های مختلف مطالعه برگزار می گردد و انتظار می رود در پایان این کارگاه طلاب حاضر با انواع مطالعه و روش ها ی اجرا و فواید آنها آشنا شوند تا بتوانند با توجه به اهداف خود بهترین روش را برای مطالعه به کارگیرند.
    استاد در این کارگاه با معرفی انواع روش های مطالعه اجمالی ،سریع خوانی ، عبارت خوانی ، دقیق خوانی ،خواندن تجسسی،خواندن انتقادی،خواندن برای درک زیبایی و جنبه های هنری و بیان تکنیک های خلاصه نویسی پرداخت.
    ایشان به معرفی چهار خصوصیت خوب که باید در تمام موارد خواندن وجود داشته باشد از جمله انعطاف در خواندن،درک و نگه داری در حافظه
    ،تمرکز حواس و ارزشیابی انتقادی پرداختند تا طلاب باشناخت موانع و آسیبهای عدم مطالعه درست ، تمام تلاش خویش را در جهت مطالعه اصولی و هدفمند به کار گیرند.
    ایشان با بیان علل و عوامل حواس پرتی در مطالعه ، راهکارهای مناسبی در جهت تمرکز حواس و از بین رفتن و کاهش حواس پرتی عنوان نمودند.
    تطبیق اقسام مطالعه بر عناوین درسی و کتب موجود در حوزه های علمیه و بیان راهکارهای بهینه سازی مطالعه به تفکیک هر درس از دیگرمواردی است که توسط استاد به آن پرداخته شد. 
    کارگاه در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۳۹۶ به مدت ۱۶ ساعت برگزار شد.

     

    کارگاه

    موضوعات: گزارشات پژوهشی
    [یکشنبه 1396-04-18] [ 11:27:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      فلسفه غیبت امام زمان(عج) ...

    موضوع این تحقیق فلسفه غیبت از منظر روایات ائمه معصومین علیه السلام می باشدبه این ضرورت که دلایل غیبت طولانی امام زمان (عج)که تا کنون به درازا کشیده شده است وذهن هر شیعه اثنی عشری را متوجه این غیبت کرده است .

    با توجه به روایات علتهایی باعث طولانی شدن غیبت شده که در این تحقیق به ان می پردازیم.این تحقیق به روش کتابخانه ای انجام شده است وبه بررسی فلسفه غیبت امام زمان در روایات پرداخته شده است.

    کلید واژه: فلسفه ،غیبت ،امام زمان (عج)،انتظار

    موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
    [پنجشنبه 1396-04-08] [ 04:00:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      بررسی حق الناس و حق الله در اسلام ...

     این مقاله به بررسی موضوع حق الله و حق الناس در اسلام می پردازد.به این ضرورت که از مباحث مهم و قابل بررسی روایی و قرآنی که تاکنون بحث مستقلی در علم فقه پیرامون آن صورت نگرفته است، مسئله معیار تشخیص حق الله و حق الناس است. این در حالی است که در مباحث و کتب فقهی، مصادیق بسیاری از حق الله و حق الناس مورد عنایت و بحث قرار می گیرد.

    حق عبارت است از سلطنتی که برای خصوص انسان نسبت به دیگری، اگر چه اعتباری باشد، مانند مال، یا شخص و یا هر دو، قرار داده شده است. حال اگر در اینجا رابطه انسان با طرف دیگر، کامل باشد و برای هر نوع تصرف، صلاحیت و شایستگی داشته باشد، ملک نامیده می شود و اگر ناقص و صرفاً یک نوع تصرف باشد، حق خواهد بود. تقسیم حق به حق الله و حق الناسبه لحاظ «صاحب حق» است. البته می توان حق حیوانات، حق ملائکه، حق جنیان و حق اشیا را هم به این تقسیم اضافه کرد، مثل حق درختان، حق کوهها، حق دریاها و… . لذا حق از لحاظ صاحب حق به اقسام متعددی بر می گردد، ولی موضوع این تحقیق همان حق الله و حق الناس است.

    در این مقاله سعی می شود معیارهایی که روایات و آیات قرآنی وفقهای شیعه در این زمینه مطرح کرده اند، مورد کنکاش و تأمل قرار گیرد. همچنین تعاریف مختلف حق، حکم و مصادیق مهم حق الله و حق الناس مورد بررسی قرار می گیرد.

    واژه های کلیدی: حق، اسلام،حق الله، حق الناس.

    موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
     [ 03:58:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ویژگی های روانشناختی دوران بلوغ نوجوانان ...

       موضوع این مقاله بررسی ویژگی های روانشناختی دوران بلوغ در نوجوان می باشد.نوجوانی دوره ای پر تلاطم از زندگی سراسر فراز و نشیب آدمی است  که  دامنه ان از 13 تا 18 سالگی امتداد دارد .   غالب توانمندی های ذهنی و خلاقیت ها در این دوره شکوفا می شود و در عین حال به لحاظ ویژگی های حساس این دوره ، بیشترین آسیب پذیریهای  روانی و اجتماعی را نیز در این دوره شاهد هستیم . بلوغ در این دوره بحرانی است که اتفاق می افتد . این دوره منشا تغییرات زیادی در وجود نوجوان است و موجب میشود که به گونه ای متفاوت , رفتار و احساس  کند , نگاهش نسبت به جهان تغییر کند و گاه دچار تشویش و نگرانی می  شود , تصمیم گیری مشکل میشود  که این عامل موجب بروز مشکلاتی در برخورد نوجوان با خانواده و جامعه  می شود . اگر نوجوان مسائل و مشکلات بلوغ را در محیطی سرشار از تفاهم و صمیمیت با کمک پدر و مادر بشناسد , این دوره را به طور طبیعی و بدون ناراحتی پشت سر می گذارد .

        این مرحله , زمان تغییر سریع رشد و نمو تغییرات سریع اجتماعی است . در حال حاضر بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را نوجوانان تشکیل میدهند . به همین دلیل پرداختن به مسایل نوجوانان در دوره بلوغ از اهمیت ویژه ای برخوردار است . وظیفه پدر و مادر در قبال بلوغ فرزند خود این است که ببیند تا چه حد به فرزند خود فضا می بخشد و به او اجازه  می دهد که احساس استقلال پیدا کند.

     کلیدواژه ها:نوجوان، بلوغ،خانواده، اسلام.

     

    موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
     [ 03:56:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      تأثیر تغذیه بر حالات معنوی انسان ...

    موضوع این مقاله بررسی تاثیر تغذیه بر حالات معنوی انسان می باشد.قرآن كریم، پاسخگوی تمام نیازهای مادی و معنوی انسان در مسیر رشد و كمال، و جامع برنامه‌ها و دستور العمل‌هایی است كه در پرتو آن می‌توان به سعادت دنیوی و اخروی نائل شد.از این رو در كنار بیان احكام،دستوراتی نیز در حیطه زندگی مادی انسان،در آیات قرآن به چشم می‌خورد كه به عنوان مقدمه و ابزاری مهم در جهت تحقق هدف آفرینش و كمال مادی و معنوی او به شمار می‌رود.

    از طرف دیگر انسان دارای دو بعد روحی و جسمی است كه بر همدیگر تأثیر گذارند و رشد و تعالی هر كدام به دیگری وابسته است.از این رو حفظ سلامت بخش مادی به عنوان وسیله‌ای ارزشمند در جهت كمال و تعالی او بسیار حائز اهمیت می‌باشد.تغذیه به عنوان مهم‌ترین عامل سلامتی،تأثیر بسزایی در روند تكامل روح و جسم انسان دارد؛از این رو نوع و كیفیت تغذیه بسیار مورد توجه اسلام بوده واحكام و دستورات ارزشمندی در قرآن و روایات به این موضوع اختصاص یافته‌اند.

    این مقاله در صدد آشنایی با فرهنگ ناب اسلامی در موضوع تغذیه و بررسی آثار آن بر حالات معنوی انسان و نهادینه کردن آن در زندگی افراد و جامعه اسلامی می‌باشد.

    كلید واژه‌ها :تاثیر، حالات، معنویت، غذا، تغذیه، قرآن كریم، فرهنگ تغذیه.

    موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
     [ 03:54:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      آزادی انسان و رابطه آن با ارتداد ...

      عنوان نوشتاری را که پیش رو دارید ، آزادی انسان و رابطه آن با ارتداد می باشد. به این ضرورت و هدف که باتوجه به اینکه ایمان دینی مبتنی برانتخاب واختیارودر راستای آزادی های واقعی آدمی ووعقلانیت وعمل صالح مایه رشدوحرکت انسان است وازسوی دیگردرجهان جدید ودست آوردهای عقلانیت مدرن وطرح پرسش هاوآموزه های معرفت شناختی که ایمان انسان رابه مخاطره می اندازد درهمچنین چالشی، درموردحدود آزادی انسان واثبات حق ارتدادضرورت دارد که بابهره گیری از میراث روایی وآیات اسلامی این موضوع به صورت کامل موردبررسی قرارگیردتا از این طریق شبهات پاسخ داده ومسئله به صورت دقیق و درست فهمیده شود.

    مقصودازآزادی عقیده آزادی انسان درانتخاب ایده ونظری ازمیان نظریات وآراءمختلف درمقولات گوناگون است.انسان درمواجهه بایک موضوع درابتدای امرموضعی را اتخاذ می کند که پس ازتحلیل ومقایسه آن با آرای دیگرممکن است موضع خود را حفظ و یا از آن عدول کرده عقیده دیگری را اتخاذ کند. ارتداد در اصطلاح دینی در دو معنی به کارمی رود.برگشت وانکاردین اسلام وانکاربعضی آموزه های مسلم وضروری دین.

    در این مقاله که با روشی توصیفی به شیوه کتابخانه ای صورت گرفته است بحث لغوی و اصطلاحی مرتد و ارتداد از منابع مختلف استفاده و در قرآن کریم و احادیث اهل بیت(علیهم السلام) به بررسی آن پرداخته و به آیات و روایاتی در این مورد استناد شده است. در ادامه نیز به تعریف مرتد فطری و مرتد ملی از دیدگاه فقهای امامیه و برخی احکام فقهی آنها اشاره شده است. هم چنین تعریف ضروری دین در فقه و مرتد بودن منکر آن بررسی شده و نظر فقهای شیعه نقل گردیده و خاطر نشان شده که دشنام دهنده به پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) و امامان معصوم (علیهم السلام) بلکه قاذف مادر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و امام و حضرت زهرا(علیها السلام) مرتد و منکر ضروری دین است و علاوه بر بیان نظر فقهای اهل سنت به ارتباط بین ارتداد و آزادی بیان و اندیشه و نیز شرح و تبیین آیه ی شریفه ی « لا اکراه فی الدین » پرداخته شده است .

    کلید واژه ها: آزادی،ارتداد،انسان،حق،کتاب،سنت.

     

    موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
     [ 03:52:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      نقش حضرت زهرا سلام الله علیها درتعالی مولفه های فرهنگ اسلامی ...

      این مقاله به بررسی موضوع نقش حضرت زهرا سلام الله علیها در تعالی مولفه های فرهنگ اسلامی می پردازد.بررسی این موضوع به این خاطراهمیت وضرورت پیدا می کند که تأثیر شخصیت الگو در شکل گیری رفتار ومنش تربیت شونده به مراتب بیشتر از موارد دیگر است. اسلام نیز به این روش اهمیت زیادی داده است و قرآن کریم بخشی از آیات مبارک خود را به معرفی مردان و زنان موحد و ثابت قدمی اختصاص داده است که در شرایط گوناگون ،صلاحیت وشخصیت خود را بروز داده و حق محوری خویش را به اثبات رسانده اند.

         برای رسیدن به فرهنگ متعالی یکی از عالیترین الگوهای قابل پیروی برای انسانها بویژه زنان ، حضرت صدیقه طاهره ، فاطمه زهرا سلام اللّه علیها است.زمانی که سخن از الگوی رفتاری زن و فعالیت زنان به میان می‌آید، برخی از اذهان معطوف به شخصیت‌های بانوان بزرگ اسلام، همچون فاطمه زهرا می‌گردد و از طریق طرح شخصیت آرمانی این بزرگوار سعی می‌شود سمت و سوی مثبت و مشخصی به حضور مثبت و مؤثر بانوان در جامعه اسلامی داده شود.

         هر عملی که صدیقه ی طاهره حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) در هنگام حیات مبارک خویش انجام دادند  اگر در این زمان بودند  به تناسب زمان و با شرایط خاص این دوران نیز عمل می نمودند . لذا مسیرواقعی خوشبختی ما بستگی به اجرای عملی سیره آن حضرت از قبیل: عصمت از گناه، مطیع و اولین مدافع ولایت، ارتباط عمیق با قرآن، علم و دانش، حجاب و نحوه ی پوشش، همسرداری شایسته و تربیت فرزندان، عبادت , دعا و نیایش و ساده زیستی و اخلاص و ایثار می باشدکه باعث تعالی فرهنگ ایشان شده است که در این مقاله به بررسی این فرهنگ تعالی در بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی ایشان پرداخته خواهد شد.

       کلیدواژه‌ها: فاطمه زهرا(س)،رشد،فرهنگ،خانواده،اجتماع،اسلام.

    موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
     [ 03:50:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      پلورالیسم دینی ...

     این پایان نامه به بررسی موضوع پلورالیسم دینی می پردازد به این ضرورت که با توجه به پیآمدهای زیان بار اعتقادی و اخلاقی و رفتاری تفکر پلورالیسم، رسالت دانش پژوهان مسلمان این است که همچون پیشکسوتان بزرگ مانند استاد مطهری اندیشه های وارداتی را از جمله پلورالیسم دینی را به خوبی بشناسند و اهمیت این دفاع اعتقادی می افزاید که برخی پلورالیست ها برای تثبیت این اندیشه به برخی از آیات کریمه قرآنی استناد کرده اند.میان معنا و مفهوم پلورالیسم دینی پیشینه و زمینه های پیدایش پلورالیسم دینی، مبانی فلسفی وکلامی پلورالیسم در حقانیت و نقد و بررسی مدعیات قرآنی پلورالیسم دینی می باشد.

         کثرت ادیان در عالم خارج، حقیقتی است که بر اساس آن، این پرسش به میان می آید که پیروان یک دین خاص درباره ی ادیان دیگر، باید چه دیدگاهی داشته باشند؟ هدف انسان ها از دین داری، رسیدن به کمال و رستگاری است، ولی آیا این هدف با پیروی از هر دینی، محقق می شود یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش ها، هر دینی متناسب با باورهای پذیرفته شده در آن دین، دیدگاه ویژه ای خواهد داشت.

    کثرت گرایی در کنار انحصارگرایی و شمول گرایی، یکی از سه دیدگاهی است که در بستر مسیحیت و بر اساس باورهای ویژه در مسیحیت مطرح شده اند. پس تأکید بر این نکته لازم است که دیدگاه دیگر ادیان از جمله دین مبین اسلام لزوماً یکی از این سه نظریه خواهد بود.

          واژه­های كليدی :پلورالیسم،دین،اسلام،انحصار گرایی،حقانیت.

    موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
     [ 03:49:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      یقین و مراتب آن از دیدگاه آیات و روایات ...

      این مقاله به بررسی موضوع یقین و مراتب آن در آیات و روایات می پردازد به این ضرورت که نخستين گام جهت اخلاق پژوهي، شناخت مفاهيم و واژه‌هاي اخلاقي است. از اساسي‌ترين مفاهيم اخلاقي در قرآن و روايات، مفهوم «يقين» است و ازآن جایی که انسان همواره در مقام شهود وحضور در پیشگاه خداوند است لازم است که یقین ومراتب آن را بشناسد تا بهتر وبیشتر بتواند با خداوند سبحان رابطه برقرار کند .

         در اين مقاله، ابتدا، با شناخت مفهوم يقين در لغت و قرآن و روایات، پرده از معناي آن برداشته و ثابت کرده كه يقين، علم ثابت و استواري است كه هيچ­گونه شك، ترديد و شائبه‌اي در آن راه ندارد. يقين، مشكِّك (ذو ‌مراتب) بوده و در سه مرتبه‌ي علم­اليقين، عين­اليقين و حق­اليقين در قالب بالاترين شكل ايمان به خدا نمود مي‌يابد.

         شك، نقيض يقين است و حالت تساوي ميان دو امر را دارد. مفاهيم مرادف و مرتبط با يقين و شك در جهت شناخت معناي دقيق آن و حوزه‌ي معنايي آن دو بسيار راهگشاست كه در اين موجز بدان توجّه شده است.

     واژه­های كليدی :یقین، شکّ، علم، ریب، ظنّ.

     

     

     

    موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
     [ 03:48:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم از دیدگاه آیات وروایات ...

     این پایان نامه به بررسی موضوع راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم از دیدگاه آیات وروایات می پردازد.بررسی پیشگیری از جرم به این خاطراهمیت وضرورت پیدا می کند که در جامعه سرنوشت اعضایش به هم پیوسته است وامکان حرکتی جدای از حرکت کلی نیست وتنها با سلامت جامعه می توان سالم ماند و پیشگیری از جرم می تواند ضامن سلامتی آن باشد.

        تعريف جرم آسان نيست جرم به عملي گويند كه وجدان جمعي را جريحه دار كند به بيان ديگر هر فعل يا ترك فعلي كه نظم ، صلح و آرامش اجتماعي را مختل سازد و قانون براي آن مجازاتي تعيين كرده باشد جرم محسوب ميشود در قرآن وروایات هر گاه جرمی به وقوع می پیوست فوراً مورد نکوهش واقع می گرفت و برای جلوگیری از گسترش آن راه کارهایی به مردم آموزش داده می شد.

         در این پایان نامه مفهوم جرم و عوامل ارتکاب جرم و راهکارهای پیشگیری از جرم مورد بررسی قرار می گیرد. روشی که در این پایان نامه به کار گرفته شده است روشی کتابخانه ای می باشد.

       کلیدواژه‌ها: جرم،مجرم،پیشگیری،اجتماع،مجازات،خانواده.

    موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
     [ 03:46:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      بیت المال و چگونگی مصرف آن در قرآن و روایات ...

        موضوع این پایان نامه بیت المال و چگونگی مصرف آن در اسلام می باشد.بیت المال به معنای اموال عمومی و حکومتی و هر آنچه که مردم به نحوی در آن حق دارند, استعمال می شود و گاهی به معنای مکانی است که اموال عمومی در آن نگهداری می شود. بررسی سیره ای پیامبر و حضرت علی (علیهما السلام) در توزیع بیت المال اهمیت دارد زیرا اگر سيرة توزيع مساوي بيت المال در اسلام بر پايه يك منطق دائمي و فراگير استوار باشد، اين رويه صرف نظر از شرايط تاريخي، شامل مصاديق امروزي بيت المال از جمله درآمدهاي انفال نيز خواهد شد. در مقابل، ارتباط دادن توزيع مساوي بيت‌المال به صلاحديد حاكم اسلام، راه را براي ديگر صلاحديد‌ها در تقسيم منابع عمومي دولت خواهد گشود.

          گرچه دوران حکومت پیامبر(صلی الله علیه وآله) و به تبع آن, اداره امور بیت المال از ناحیه آن حضرت، محدود به ده سال بود و از طرفی منابع تامین کننده بیت المال و مصارف آن محدود به مدینه و اطراف آن بوده است، ولی با این حال شیوه آن حضرت در گردآوری، حفظ و نگهداری، تقسیم و مصرف آن در موارد خاص خود دارای جایگاه خاصی است. چه این که سیره علمی و عملی آن حضرت نشان از حضور قطعی قدرت سیاسی و مدیریتی وی در اداره امور مالی مسلمانان می باشد. همان طور که حضرت علی(علیه السلام) خود را ملزم به تبعیت از آن حضرت در مدیریت بیت المال می داند و سیره آن حضرت را سرمشق رفتارهای خود قرار می دهد، این سیره عملی پیامبر(صلی الله علیه وآله) می تواند سرمشق مناسبی برای تمام مدیران بیت المال باشد.

        روشی که در این پایان نامه به کار گرفته شده است روشی توصیفی به شیوه کتابخانه ای می باشد که به موارد مصرف بیت المال و سیره معصومین در مصرف آن می پردازد.

    کلیدواژه ها:بیت المال،انفال، زکات، خمس.

     

     

    موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
     [ 03:42:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      بررسی اسلام هراسی زمان پیامبر صلی الله علیه وآله و عصر حاضر ...

         “اسلام هراسی” اصطلاحی است که از یک مواجهه وتقابل فرهنگی وپیچیده  ازجانب مخالفان اندیشه ومبانی اسلامی درجهان حکایت می نماید.هرچند پدیده اسلام هراسی ازنظرزمانی به عصرحاضر اختصاص نداشته وازبدو پیدایش وظهوراسلام سابقه داشته ومشرکین ویهود، دیگران را ازنزدیک شدن به پیامبراسلام واندیشه ها وتعالیم اسلامی بیم می دادند ؛ اما نمی توان منکر این نکته شد که این پدیده در دوران معاصرخصوصا پس از یازدهم سپتامبر ازیک حرکت بسیارسریع ورشد کمی وکیفی برخوردارگردیده است  که شاید درهیچ یک از دورانهای دیگرسابقه نداشته است. وحتي برخي نظریه پردازان جهان غرب ازپديده «اسلام هراسي» به عنوان یک بحران سیاسی اجتماعي براي شهروندان اروپايي و آمريکايي ياد مي کنند.

         در واقع اسلام هراسی نوعی ایدئولوژی،جریان وتحول فکری است که با استفاده ازروش های گوناگون با آموزه های دینی،ارزشها ومقدسات اسلامی به مخالفت می پردازد،و تصویری که از مسلمانان در اذهان مردم جهان می سازد یک تصویر خشن و متعصب با روحیه کشتار و ترور که هیچ گونه عقلانیت و منطقی را بر نمی تابد که در واقع هدف طراحان و مجریان این جریان از این تصویرسازی کاذب و به دور از تمدن نشان دادن اسلام و مسلمین است وازاین طریق می خواهندکه دربین مسلمانان وآموزهای اسلامی فاصله بیاندازند. ومی خواهند برای همه مردم وبویژه غرب بگویندکه مسلمانان ازاین چینن دین وتمدن که دورازعقلانیت ،کرامت های انسانی وآزادیهای بشری است پیروی می کنند.

        در این پژوهش با رویکردی توصیفی – تحلیلی به تشریح این پدیده و اسباب و عوارض مختلف آن که به روابط میان غرب و جهان اسلام مرتبط است خواهد پرداخت و رهیافت هایی را پیشنهاد خواهد دارد که در درمان این پدیده نگران کننده می تواند سهیم باشد.پدیده ای که جهان اسلام ومسلمانان را در مسر سلسله مستمری از بدفهمی وبدرفتاری ها قرار داده است.همچنین این پژوهش از جهت نوع جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و از جهت نوع نگرش توسعه ای می باشد.

    کلیدواژه ها:اسلام، هراس،تاریخ،راهکار،ریشه.

     

     

    موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
     [ 03:40:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      بررسی حق الناس و حق الله در اسلام ...

       این پایان نامه به بررسی موضوع حق الله و حق الناس در اسلام می پردازد.به این ضرورت که از مباحث مهم و قابل بررسی روایی و قرآنی که تاکنون بحث مستقلی در علم فقه پیرامون آن صورت نگرفته است، مسئله معیار تشخیص حق الله و حق الناس است. این در حالی است که در مباحث و کتب فقهی، مصادیق بسیاری از حق الله و حق الناس مورد عنایت و بحث قرار می گیرد.

    حق عبارت است از سلطنتی که برای خصوص انسان نسبت به دیگری، اگر چه اعتباری باشد، مانند مال، یا شخص و یا هر دو، قرار داده شده است. حال اگر در اینجا رابطه انسان با طرف دیگر، کامل باشد و برای هر نوع تصرف، صلاحیت و شایستگی داشته باشد، ملک نامیده می شود و اگر ناقص و صرفاً یک نوع تصرف باشد، حق خواهد بود. تقسیم حق به حق الله و حق الناسبه لحاظ «صاحب حق» است. البته می توان حق حیوانات، حق ملائکه، حق جنیان و حق اشیا را هم به این تقسیم اضافه کرد، مثل حق درختان، حق کوهها، حق دریاها و… . لذا حق از لحاظ صاحب حق به اقسام متعددی بر می گردد، ولی موضوع این تحقیق همان حق الله و حق الناس است.

    در این پایان نامه سعی می شود معیارهایی که روایات و آیات قرآنی وفقهای شیعه در این زمینه مطرح کرده اند، مورد کنکاش و تأمل قرار گیرد. همچنین تعاریف مختلف حق، حکم و مصادیق مهم حق الله و حق الناس مورد بررسی قرار می گیرد.

    واژه های کلیدی: حق، اسلام،حق الله، حق الناس.

    موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
     [ 03:38:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      آداب معاشرت در قرآن و روایات ...

         در این پایان نامه به بررسی موضوع آداب معاشرت در قرآن و روایات پرداخته می شود.به این ضرورت که آداب معاشرت و یاد گیری آن به عنوان یکی از پایه های اصلی بر قراری “ارتباط موفق” در جامعه محسوب می شود .که دارای اصول معیارهای قابل توجهی است که اگر آنها را رعایت نکنیم، نمی توانیم در روابطمان با دیگران موفق عمل کنیم.

         آداب معاشرت و روابط اجتماعی در اسلام دارای اهمیت مضاعفی است و قرآن کتابی است که برای هدایت بشر آمده لذا در تنظیم روابط بین انسان و خدا . انسان با طبیعت و انسان با انسانهای دیگر او را یاری می کند و به بیان دستوراتی برای تحسین روابط اجتماعی می پردازد و نیز آموزه های قرآنی و روایی به رعایت آداب بسیار سفارش شده است . که با فرا گرفتن و عمل به آنها می توان به سعادت حقیقی دست پیدا کرد .

        در معاشرتها لازم است که با همه به نیکی رفتار کنیم زیرا هر عملی را عکس العملی است و هر کنشی را واکنشی زیرا صدایی که از ما به کوه می خورد بازتاب آن به سوی ما باز می گردد و هر عملی و رفتاری دارای اثر خاصی است و انسان ناگریز از دریافت واکنش عمل خویش است .

      در اين نوشتار که با روش کتابخانه ای به شیوه توصیفی انجام گرفته است تنها به بخشى از آداب معاشرات با افراد خانواده و پدر و مادر و معاشرت با افراد اجتماع از قبیل دوست و دشمن و مهمان و همسایه اشاره شده است.

    کلیدواژه ها:آداب،معاشرت،والدین،همسایه،دوست،قرآن، روایات.

     

     

    موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
     [ 03:36:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      مدیریت جهادی در حوزه فرهنگی از دیدگاه آیات و روایات ...

    چکیده

    از آنجا که یکی از اهداف مدیریت فرهنگی-  اسلامی، هدایت انسانها به سوي سعادت است، براي رسیدن به این هدف، به مدیریت و مدیرانی نیاز است که هدف و ابزار رسیدن به آن را خوب شناخته و برنامه­ریزی و هدف گذاری صحیح نمایند؛ مدیران فرهنگی در سطوح مختلف باید مجهز به توانایی­هاي مدیریتی و ویژگی­هاي فردي فرهنگی- اسلامی باشند؛ تا بتوانند دانش و تجربۀ شخصی خود براي رسیدن به اهداف متعالی  را به کار گیرند. یکی از مدیریت­هاي اثربخش، مدیریت جهادی است که با الهام از قرآن و سیرة معصومین(ع) و فرهنگ عاشورایی، توانسته نقش اساسی خود را در پیشرفت فرهنگی جامعه در مقابل سایر تئوری­های مدیریتی به بهترین شکل انجام دهد. انقلاب اسلامی ایران به عنوان بارزترین نمونه مدیریت جهادی در حوزه فرهنگی است که به دست معمار بزرگ انقلاب به عمل نشست. در این تحقیق ابتدا به فرآیند مدیریت جهادی در حوزه فرهنگی پرداخته  می شود و سپس به مؤلفه­ها و شاخصه­های مدیریت جهادی براساس آیات و روایات اسلامی به منظور تعمیق فرهنگ اسلامی در بطن جامعه و توسعه و بالندگی فرهنگی کشورمان، اشاره می گردد.

    کلیدواژه ها: مدیریت، فرهنگ، جهاد، مدیریت جهادی، ، حوزه، آیات و روایات

    موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
     [ 03:33:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      نشست پژوهشی ...

    نشست پژوهشی  باستان گرایی و آیین زرتشت

    معاون پژوهش حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س) داراب با هدف آشنایی طلاب از ترویج باستان گرایی توسط دشمن در چند سال اخیر و همچنین ترویج آیین زرتشت اقدام به برگزاری نشست پژوهشی نمود.

    در این جلسه که پس از حلقه های گفت و گو و مطالعه طلاب تشکیل شد.حجه الاسلام «محمد ساجدی نیا» استاد مدرسه علمیه و مبلّغ حوزه ضمن بیان تاریخچه زرتشت و ظهور پیامبر آن به بیان عقاید، باورها و آداب و رسوم آنها پرداخت و گفت: عقاید آریایی را می توان به سه گروه تقسیم کرد: دوره اول مربوط به قبل از زرتشت می شود ،که طبیعت پرست بودند آیین آنها ثنویت و دو خدایی بود خدای خیر و خدای شر که برای هر چیزی در طبیعت یک رب النوع قرار می دادند.

    دوره دوم: گه پیامبری به نام زرتشت در بین ایرانیان ظهور می کند و مردم را به توحید دعوت می کند.

    و در دوره سوم: وقتی آن پیامبر از دنیا رفت زرتشتی ها مجددا دوگانه پرست شدند و به آیین اجداد خود یعنی ثنویت برگشتند.

    استاد حوزه گفت: همه مورخین اتفاق نظر دارند که بعد از زرتشت این دین دچار انحراف و خرافه شده است و بهنرین دلیل برای کسانی که می پرسند دین زرتشت چه اشکالی دارد این است که زرتشتیان معتقد به جسمانی بودن خداوند هستند زیرا یک نمادی است در دین زرتشت که نماد اهورا مزدا است که آن را خدای خیر و شر می دانند که این یعنی معتقد به جسمانیت خداوند هستند.

    ایشان کتاب اوستا و انحرافات آن و عدم سازگاری بعضی مطالب با عقل را اشاره نمودند و در پایان به پرسش های طلاب در این زمینه پاسخ گفته و منابع مطالعاتی معرفی نمودند.

    نشست

     

     

    موضوعات: گزارشات پژوهشی
     [ 03:25:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      نشست پژوهشی ...

    نشست پژوهشی شناخت فرقه  تصوف و انحرافات آنها

    معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) داراب با توجه به گسترده شدن فعالیتهای فرقه تصوف در سطح شهرستان و صرف هزینه هایی جهت جذب جوانان به این فرقه در هفته پزوهش اقدام به برگزاری نشست پژوهشی شناخت فرقه تضوف و انحرافات آن با حضور استادان،مسئولین و طلاب در حال تحصیل این مدرسه علمیه نمود.

    «حجت الاسلام محمد ساجدی نیا» استاد حوزه ضمن بیان تاریخچه  و تعریف تصوف، دو ملاک و معیار اصلی برای تشخیص فرقه حق و باطل را بیان کردند. اول اینکه  در زمان پیامبر تاسیس شده باشد دوم: مطابق با قرآن و سنت باشد که این دو ملاک در فرقه تصوف موجود نیست.ایشان با توجه به روایات و سندهای مربوطه فرمودند که اولا تصوف در قرن دوم بوجود آمده 200سال بعد از پیامبر اکرم(ص) و ثانیا با اخلاقیات و آداب و سنت پیامبر هم مطابق نیست.

    در ادامه استاد حوزه به بدعتهای این فرقه پرداخت و عنوان کرد: جدایی دین از سیاست، تفسیر به رای کردن- غسل اسلام-به جای خمس و زکات عشریه پرداخت کردن-دین را به دو بخش طریقت و شریعت تقسیم کردن-اباحه گری و….از جمله بدعتهای فرقه تصوف است.

    وی افزود: فرقه تصوف همه فرق و ادیان را بر حق می دانند و اعمال خلاف شرع را انجام می دهند.

    گفتنی است از جمله برنامه های این جلسه پاسخگویی به سوالات طلاب در زمینه تصوف و پخش کلیپ هایی از انحرافات صوفیان و سخنان خانم کمال در مورد هدف از برگزاری حلقه های مطالعاتی و نشست پژوهشی تصوف توضیح دادند و وظایف طلاب را پاسداری از اعتقادات و روشن کردن اذهان عمومی برای مقابله با انحرافات صوفیگری دانستن.

     

    لازم به ذکر است این نشست مورد استقبال و رضایت طلاب قرار گرفته شد.

    موضوعات: گزارشات پژوهشی
     [ 03:19:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      روش‌های مطالعه ...

    آیا تاكنون به این موضوع فكر كرده‌اید كه هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌كنید؟ آیا می‌دانید بهره‌مندی از یك روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشكلات پژوهشی و یادگیری را حل كند. در واقع، روش‌های گوناگونی برای مطالعه وجود دارد كه یكی از آنها «روش پس‌ختام» است.
    1. روش پس‌ختام
    این روش یكی از معروف‌ترین روش‌های بهسازی حافظه است كه شش مرحله دارد و آن عبارت است از:
    الف. مراحل پیش‌خوانی:در این مرحله، نوشتار به صورت اجمالی و مقدماتی مطالعه می‌شود. از جمله موارد این مرحله، خواندن عنوان فصل‌ها، خواندن سطحی فصل، توجه به تصاویر، بخش‌های اصلی و فرعی و خلاصه فصل‌هاست. هدف در این مرحله، دست‌یابی به یك دید كلی نسبت به كتاب یا نوشتار و ارتباط دادن بخش‌های مختلف كتاب با یكدیگر است.
    ب. مرحله سؤال كردن:پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نكات اصلی، در مورد آنها سؤال طرح كنید. این كار باعث افزایش دقت و تمركز فكر و سرعت و سهولت یادگیری می‌گردد.
    ج. مرحله خواندن:در این مرحله باید مطالب كتاب را دقیق و كامل خواند كه هدف از آن، فهمیدن كلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخ‌گویی به سؤالات مرحله قبل است. در این مرحله از خواندن، برای فهم بهتر مطالب می‌توان از كارهایی مثل یادداشت‌برداری، علامت‌گذاری و خلاصه‌نویسی بهره جست.
    د. مرحله تفكر:در این مرحله از خواندن، ساختن سؤال‌ها و ایجاد ارتباط بین دانسته‌های خود درباره مطالب فكر كنید.
    ﻫ. مرحله از حفظ گفتنی:در این مرحله بدون مراجعه به كتاب و از حفظ، مطالب خوانده شده را یادآوری كنید و بار دیگر به سؤالاتی كه خودتان طرح كرده‌اید، پاسخ دهید. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام می‌گیرد. مطالب آموخته شده را در قالب كلمات برای خود بیان كنید. اگر توانا نبودید، مطالب آموخته نشده را باید دوباره بخوانید.
    و. مرحله مرور كردن:این مرحله كه مرحله آزمون نیز هست، در پایان هر فصل انجام می‌گیرد. در اینجا به مرور، موضوعات اصلی و نكات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف را با یكدیگر دریابید و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشكال به متن اصلی یا مرجع مراجعه كنید. البته مرحله مرور كردن، بیشتر در كتاب‌های آموزشی به كار گرفته می‌شود تا فرد آمادگی لازم را برای امتحان پیدا كند. از این روش‌ها در فرآیند یك پژوهش یا آموزش می‌توان استفاده كرد. چه بسا بسته به نوع مطالعه و هدف از آنها تنها به برخی از این مراحل بسنده كنیم.

    http://pooyesh.whc.ir/article/view/11993

    موضوعات: آموزش پژوهش, مروری بر انواع روش‌های مطالعه
    [پنجشنبه 1396-04-01] [ 10:56:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      رعایت تكنیك‌ها در مقاله‌نویسی ...

    برای نگارش مقالات مستدل و مؤثر ملزم به رعایت یك سری اصول و فنون ابتدایی هستیم. مقاله‌نویس تكنیك‌های مخصوص به خود دارد. تفاوتی نمی‌كند این كار را برای روزنامه و مجله انجام می‌دهید یا صرفاً برای عناوین رسمی و دایرةالمعارف یا مقاله علمی. به هر حال هنگام نوشتن باید شیوه‌های مرسوم را در متن خود به كار گیرید. آنچه در ذیل مشاهده می‌كنید، چند نمونه از مهم‌ترین تكنیك‌های مقاله‌نویسی است:
    1. ابتدا موضوع مورد نظر خود را انتخاب كنید. دقیقاً می‌خواهید در مورد چه مطلبی مقاله بنویسید؟
    2. مخاطب خود را بشناسید.
    3. در مورد موضوع مورد نظر تحقیق كنید. تا چه اندازه به مضمون كلی آگاهی دارید؟ آیا موضوع مقاله به گونه‌ای هست كه به راحتی و با جمع‌آوری اطلاعات بتوانید درباره آن مطلب بنویسید؟
    4. كمیت مقاله را تعیین كنید. بهتر است پیش از شروع نگارش، حد مطلوبی را در نظر بگیرید. ممكن است بعضی از نشریات از قبل، حدی مشخص را در نظر گرفته‌ باشند.
    5. فهرستی از منابع موجود تهیه كنید این فهرست می‌تواند شامل كتب مختلف، پایان‌نامه، مقالات علمی و منابع مكتوب دیجیتالی باشد.
    6. رئوس مطالب را جدا كنید و چكیده مقاله را بنویسید. این كار به شما كمك می‌كند با دقت و توجه بیشتری روی مفهوم و تصویر كلی مقاله تمركز كنید.
    7. پیش‌نویس مقاله اصلی را با توضیح كاملی در مورد مطلبی بنویسید كه قصد نگارش آن را دارید.
    8. بررسی و بازبینی داشته باشید. حقایقی را كه نسبت به آنها شك دارید، یك بار دیگر بازبینی كنید و به دنبال اثبات علمی آنها باشید. مفاهیم متناقض و غیر ضروری را حذف كنید. هر مطلبی را كه جای زیادی می‌گیرد، حذف كنید تا در دام پرگویی گرفتار نیایید. تصورات شخصی و ذهنیات خود را در مقاله نگنجانید. این امر به تحقیقات و اثبات نیاز دارد. غلط‌های دستوری و املایی متن را اصلاح كنید. آخر كار نیز آن را یك بار با صدای بلند برای خود بخوانید تا مطمئن شوید متن روان است.
    9. هر چند بار كه لازم بود، نوشته خود را بازنویسی كنید و ساختار مقاله علمی را كاملاً رعایت كنید. با رعایت آن، مقاله‌ای در خور فراهم آورید. برای نگارش متن مورد نظر به اندازه كافی وقت بگذارید. اگر روی كار خود به اندازه كافی وقت نگذارید، ممكن است متن شما نشان‌دهنده قابلیت‌های واقعی فردی‌تان نباشد. از اشتباه‌های فاحش متنی خودداری كنید. كپی كردن و مطالب بدون ارجاع به منابع اصلی باعث می‌شود تا دیگران از همكاری مجدد با شما صرف نظر كنند.

    موضوعات: آموزش پژوهش, رعایت تكنیك‌ها در مقاله‌نویسی
     [ 10:49:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت