موضوع این پایان نامه بیت المال و چگونگی مصرف آن در اسلام می باشد.بیت المال به معنای اموال عمومی و حکومتی و هر آنچه که مردم به نحوی در آن حق دارند, استعمال می شود و گاهی به معنای مکانی است که اموال عمومی در آن نگهداری می شود. بررسی سیره ای پیامبر و حضرت علی (علیهما السلام) در توزیع بیت المال اهمیت دارد زیرا اگر سيرة توزيع مساوي بيت المال در اسلام بر پايه يك منطق دائمي و فراگير استوار باشد، اين رويه صرف نظر از شرايط تاريخي، شامل مصاديق امروزي بيت المال از جمله درآمدهاي انفال نيز خواهد شد. در مقابل، ارتباط دادن توزيع مساوي بيت‌المال به صلاحديد حاكم اسلام، راه را براي ديگر صلاحديد‌ها در تقسيم منابع عمومي دولت خواهد گشود.

      گرچه دوران حکومت پیامبر(صلی الله علیه وآله) و به تبع آن, اداره امور بیت المال از ناحیه آن حضرت، محدود به ده سال بود و از طرفی منابع تامین کننده بیت المال و مصارف آن محدود به مدینه و اطراف آن بوده است، ولی با این حال شیوه آن حضرت در گردآوری، حفظ و نگهداری، تقسیم و مصرف آن در موارد خاص خود دارای جایگاه خاصی است. چه این که سیره علمی و عملی آن حضرت نشان از حضور قطعی قدرت سیاسی و مدیریتی وی در اداره امور مالی مسلمانان می باشد. همان طور که حضرت علی(علیه السلام) خود را ملزم به تبعیت از آن حضرت در مدیریت بیت المال می داند و سیره آن حضرت را سرمشق رفتارهای خود قرار می دهد، این سیره عملی پیامبر(صلی الله علیه وآله) می تواند سرمشق مناسبی برای تمام مدیران بیت المال باشد.

    روشی که در این پایان نامه به کار گرفته شده است روشی توصیفی به شیوه کتابخانه ای می باشد که به موارد مصرف بیت المال و سیره معصومین در مصرف آن می پردازد.

کلیدواژه ها:بیت المال،انفال، زکات، خمس.

 

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
[پنجشنبه 1396-04-08] [ 03:42:00 ب.ظ ]