این مقاله به بررسی موضوع نقش حضرت زهرا سلام الله علیها در تعالی مولفه های فرهنگ اسلامی می پردازد.بررسی این موضوع به این خاطراهمیت وضرورت پیدا می کند که تأثیر شخصیت الگو در شکل گیری رفتار ومنش تربیت شونده به مراتب بیشتر از موارد دیگر است. اسلام نیز به این روش اهمیت زیادی داده است و قرآن کریم بخشی از آیات مبارک خود را به معرفی مردان و زنان موحد و ثابت قدمی اختصاص داده است که در شرایط گوناگون ،صلاحیت وشخصیت خود را بروز داده و حق محوری خویش را به اثبات رسانده اند.

     برای رسیدن به فرهنگ متعالی یکی از عالیترین الگوهای قابل پیروی برای انسانها بویژه زنان ، حضرت صدیقه طاهره ، فاطمه زهرا سلام اللّه علیها است.زمانی که سخن از الگوی رفتاری زن و فعالیت زنان به میان می‌آید، برخی از اذهان معطوف به شخصیت‌های بانوان بزرگ اسلام، همچون فاطمه زهرا می‌گردد و از طریق طرح شخصیت آرمانی این بزرگوار سعی می‌شود سمت و سوی مثبت و مشخصی به حضور مثبت و مؤثر بانوان در جامعه اسلامی داده شود.

     هر عملی که صدیقه ی طاهره حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) در هنگام حیات مبارک خویش انجام دادند  اگر در این زمان بودند  به تناسب زمان و با شرایط خاص این دوران نیز عمل می نمودند . لذا مسیرواقعی خوشبختی ما بستگی به اجرای عملی سیره آن حضرت از قبیل: عصمت از گناه، مطیع و اولین مدافع ولایت، ارتباط عمیق با قرآن، علم و دانش، حجاب و نحوه ی پوشش، همسرداری شایسته و تربیت فرزندان، عبادت , دعا و نیایش و ساده زیستی و اخلاص و ایثار می باشدکه باعث تعالی فرهنگ ایشان شده است که در این مقاله به بررسی این فرهنگ تعالی در بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی ایشان پرداخته خواهد شد.

   کلیدواژه‌ها: فاطمه زهرا(س)،رشد،فرهنگ،خانواده،اجتماع،اسلام.

موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
[پنجشنبه 1396-04-08] [ 03:50:00 ب.ظ ]