این پایان نامه به بررسی موضوع پلورالیسم دینی می پردازد به این ضرورت که با توجه به پیآمدهای زیان بار اعتقادی و اخلاقی و رفتاری تفکر پلورالیسم، رسالت دانش پژوهان مسلمان این است که همچون پیشکسوتان بزرگ مانند استاد مطهری اندیشه های وارداتی را از جمله پلورالیسم دینی را به خوبی بشناسند و اهمیت این دفاع اعتقادی می افزاید که برخی پلورالیست ها برای تثبیت این اندیشه به برخی از آیات کریمه قرآنی استناد کرده اند.میان معنا و مفهوم پلورالیسم دینی پیشینه و زمینه های پیدایش پلورالیسم دینی، مبانی فلسفی وکلامی پلورالیسم در حقانیت و نقد و بررسی مدعیات قرآنی پلورالیسم دینی می باشد.

     کثرت ادیان در عالم خارج، حقیقتی است که بر اساس آن، این پرسش به میان می آید که پیروان یک دین خاص درباره ی ادیان دیگر، باید چه دیدگاهی داشته باشند؟ هدف انسان ها از دین داری، رسیدن به کمال و رستگاری است، ولی آیا این هدف با پیروی از هر دینی، محقق می شود یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش ها، هر دینی متناسب با باورهای پذیرفته شده در آن دین، دیدگاه ویژه ای خواهد داشت.

کثرت گرایی در کنار انحصارگرایی و شمول گرایی، یکی از سه دیدگاهی است که در بستر مسیحیت و بر اساس باورهای ویژه در مسیحیت مطرح شده اند. پس تأکید بر این نکته لازم است که دیدگاه دیگر ادیان از جمله دین مبین اسلام لزوماً یکی از این سه نظریه خواهد بود.

      واژه­های كليدی :پلورالیسم،دین،اسلام،انحصار گرایی،حقانیت.

موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
[پنجشنبه 1396-04-08] [ 03:49:00 ب.ظ ]