معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) داراب با توجه به اهمیت و جایگاه مطالعه در انجام کارهای تحقیقی و پژوهشی اقدام به برگزاری کارگاه دو روزه آشنایی با روشهای مطالعه و یادگیری نمود.
این کارگاه با حضور سرکار خانم علوی نیا از اساتید حوزه علمیه و35 نفر از طلاب برگزار شد.
خانم علوی نیا اظهار داشت:مطالعه، همانند انجام هرکار یا فعالیت دیگر ، نیازمند استفاده از روش درست است. از آنجا که رشد و شکوفایی استعدادها، تواناییها و دانش هر انسان به کمیت و کیفیت مطالعه او بستگی دارد شاید یکی از دلایل موثر بر پایین بودن میزان مطالعه افراد این است که شیوه مطالعه آنها بر طبق روشها و اصول صحیح مطالعه نیست. رعایت نکردن اصول و بهداشت مطالعه موجب پایین آمدن سطح کارآیی و بازدهی انسان، تضعیف روحیه، کاهش اعتماد به نفس و خستگی و دلزدگی از مطالعه می شود.
ایشان در ادامه گفت: این کارگاه جهت مهارت افزایی طلاب در زمینه آشنایی با شیوه های مختلف مطالعه برگزار می گردد و انتظار می رود در پایان این کارگاه طلاب حاضر با انواع مطالعه و روش ها ی اجرا و فواید آنها آشنا شوند تا بتوانند با توجه به اهداف خود بهترین روش را برای مطالعه به کارگیرند.
استاد در این کارگاه با معرفی انواع روش های مطالعه اجمالی ،سریع خوانی ، عبارت خوانی ، دقیق خوانی ،خواندن تجسسی،خواندن انتقادی،خواندن برای درک زیبایی و جنبه های هنری و بیان تکنیک های خلاصه نویسی پرداخت.
ایشان به معرفی چهار خصوصیت خوب که باید در تمام موارد خواندن وجود داشته باشد از جمله انعطاف در خواندن،درک و نگه داری در حافظه
،تمرکز حواس و ارزشیابی انتقادی پرداختند تا طلاب باشناخت موانع و آسیبهای عدم مطالعه درست ، تمام تلاش خویش را در جهت مطالعه اصولی و هدفمند به کار گیرند.
ایشان با بیان علل و عوامل حواس پرتی در مطالعه ، راهکارهای مناسبی در جهت تمرکز حواس و از بین رفتن و کاهش حواس پرتی عنوان نمودند.
تطبیق اقسام مطالعه بر عناوین درسی و کتب موجود در حوزه های علمیه و بیان راهکارهای بهینه سازی مطالعه به تفکیک هر درس از دیگرمواردی است که توسط استاد به آن پرداخته شد. 
کارگاه در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۳۹۶ به مدت ۱۶ ساعت برگزار شد.

 

کارگاه

موضوعات: گزارشات پژوهشی
[یکشنبه 1396-04-18] [ 11:27:00 ب.ظ ]