کانون پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب








شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو





موضوعات


  • همه
  • اصول مقاله نویسی
  • معرفی کتابخانه های دیجیتال
  • مناسبت ها
  • گزارشات پژوهشی
  • نگارش تحقیق پایانی
  • مهدویت
  • گنجینه موضوعات عاشورایی
  • نشانه گذارى (نگارشی)
  • اشعار مهدوی
  • رحلت امام خمینی و حماسه 15 خرداد
  • آموزش پژوهش
  • چکیده مقالات طلاب مدرسه
  • چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
  • کارگاه آموزشی
  • هفته کتاب و کتابخوانی
  • بروشور پژوهشی
  • هفته پژوهش 1396
  • برنامه های هفته کتاب 97
  • نشست پژوهشی
  • سیر مطالعاتی ایمان و توحید در کلام رهبری
  • نشست کتابخوانی درفضای مجازی
  • میزگرد آنلاین
  • کارگاه شناخت ویژگی های زنان و تحلیلی بر آن

  •  
      نشست پژوهشی ...
    نشست پژوهشی

     

    نشست پژوهشی


    ضرورت حضور طلاب در فضای مجازی و معرفی شبکه کوثرنت


    به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران ، همزمان با شروع سال تحصیلی جدید به منظور عمل به بیانات مقام معظم رهبری در راستای حضور طلاب و روحانیون در فضای مجازی و ترویج معارف اسلامی نشست پژوهشی با عنوان ضرورت حضور طلاب در فضای مجازی و معرفی شبکه کوثرنت در مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) داراب برای طلاب ورودی 96 برگزار کرد.
    در این نشست خانم«عفت کمال» معاون پژوهش مدرسه ضمن بیان ضرورت حضور طلاب در فضای مجازی به معرفی شبکه کوثرنت و بیان قابلیت های آن پرداخت در پایان از طلاب خواستند در زمینه فرصت ها و تهدیداتی که فضای مجازی برای کاربران خود ایجاد می کند تحقیق و در جلسه آینده ارائه دهند.
    لازم به ذکر است که کارگاه آموزش گام به گام شبکه کوثرنت ویژه طلاب ورودی 96 در جلسات آینده برگزار خواهد شد.

     

     

    موضوعات: آموزش پژوهش, کارگاه آموزشی
    [دوشنبه 1396-08-08] [ 09:07:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      کارگاه آشنایی با اصول نگارش تحقیقات پایانی ...

    معاون پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا(س)داراب برگزار کرد.


    کارگاه آشنایی با اصول نگارش تحقیقات پایانی


    به گزارش پایگاه خبری اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) داراب جهت آشنایی بیشتر طلاب پژوهشگر با اصول و شیوه نامه تدوین و نگارش تحقیق پایانی کارگاه آموزشی برگزار شد.
    خانم «عفت کمال» معاون پژوهش مدرسه علمیه داراب اولین قدم برای انجام یک کار پژوهشی را داشتن اخلاص و نیت الهی خواند و گفت: هدف از تدوین تحقیق پایانی سنجش میزان شناخت طلبه نسبت به انجام روشمندیک تحقیق علمی و ارتقاء مهارت طلبه در بکارگیری منابع علمی معتبر است.
    خانم کمال خاطر نشان کرد یکی از مهمترین رسالت های حوزه های علمیه تربیت نیروهای پژوهشگر و خلاق در زمینه معارف دینی است و به همین دلیل یکی از مهمترین فعالیت پژوهشی طلاب در دوره عمومی ارائه تحقیق پایانی می باشد.
    معاون پژوهشی افزود: اولین مرحله تدوین تحقیق پایانی انتخاب یک موضوع مناسب است و از جمله معیارهای انتخاب یک موضوع مناسب جدید و غیر تکراری بودن، مرتبط با موضوعات دین و متناسب با توان علمی طلبه و…می باشد.
    ایشان مثالهای متنوعی در زمینه انتخاب یک موضوع مناسب ارائه و به سوالات طلاب در این زمینه پاسخ گفتند. 

     

    موضوعات: آموزش پژوهش, کارگاه آموزشی
    [دوشنبه 1396-07-17] [ 12:51:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      روش‌های مطالعه ...

    آیا تاكنون به این موضوع فكر كرده‌اید كه هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌كنید؟ آیا می‌دانید بهره‌مندی از یك روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشكلات پژوهشی و یادگیری را حل كند. در واقع، روش‌های گوناگونی برای مطالعه وجود دارد كه یكی از آنها «روش پس‌ختام» است.
    1. روش پس‌ختام
    این روش یكی از معروف‌ترین روش‌های بهسازی حافظه است كه شش مرحله دارد و آن عبارت است از:
    الف. مراحل پیش‌خوانی:در این مرحله، نوشتار به صورت اجمالی و مقدماتی مطالعه می‌شود. از جمله موارد این مرحله، خواندن عنوان فصل‌ها، خواندن سطحی فصل، توجه به تصاویر، بخش‌های اصلی و فرعی و خلاصه فصل‌هاست. هدف در این مرحله، دست‌یابی به یك دید كلی نسبت به كتاب یا نوشتار و ارتباط دادن بخش‌های مختلف كتاب با یكدیگر است.
    ب. مرحله سؤال كردن:پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نكات اصلی، در مورد آنها سؤال طرح كنید. این كار باعث افزایش دقت و تمركز فكر و سرعت و سهولت یادگیری می‌گردد.
    ج. مرحله خواندن:در این مرحله باید مطالب كتاب را دقیق و كامل خواند كه هدف از آن، فهمیدن كلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخ‌گویی به سؤالات مرحله قبل است. در این مرحله از خواندن، برای فهم بهتر مطالب می‌توان از كارهایی مثل یادداشت‌برداری، علامت‌گذاری و خلاصه‌نویسی بهره جست.
    د. مرحله تفكر:در این مرحله از خواندن، ساختن سؤال‌ها و ایجاد ارتباط بین دانسته‌های خود درباره مطالب فكر كنید.
    ﻫ. مرحله از حفظ گفتنی:در این مرحله بدون مراجعه به كتاب و از حفظ، مطالب خوانده شده را یادآوری كنید و بار دیگر به سؤالاتی كه خودتان طرح كرده‌اید، پاسخ دهید. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام می‌گیرد. مطالب آموخته شده را در قالب كلمات برای خود بیان كنید. اگر توانا نبودید، مطالب آموخته نشده را باید دوباره بخوانید.
    و. مرحله مرور كردن:این مرحله كه مرحله آزمون نیز هست، در پایان هر فصل انجام می‌گیرد. در اینجا به مرور، موضوعات اصلی و نكات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف را با یكدیگر دریابید و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشكال به متن اصلی یا مرجع مراجعه كنید. البته مرحله مرور كردن، بیشتر در كتاب‌های آموزشی به كار گرفته می‌شود تا فرد آمادگی لازم را برای امتحان پیدا كند. از این روش‌ها در فرآیند یك پژوهش یا آموزش می‌توان استفاده كرد. چه بسا بسته به نوع مطالعه و هدف از آنها تنها به برخی از این مراحل بسنده كنیم.

    http://pooyesh.whc.ir/article/view/11993

    موضوعات: آموزش پژوهش, مروری بر انواع روش‌های مطالعه
    [پنجشنبه 1396-04-01] [ 10:56:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      رعایت تكنیك‌ها در مقاله‌نویسی ...

    برای نگارش مقالات مستدل و مؤثر ملزم به رعایت یك سری اصول و فنون ابتدایی هستیم. مقاله‌نویس تكنیك‌های مخصوص به خود دارد. تفاوتی نمی‌كند این كار را برای روزنامه و مجله انجام می‌دهید یا صرفاً برای عناوین رسمی و دایرةالمعارف یا مقاله علمی. به هر حال هنگام نوشتن باید شیوه‌های مرسوم را در متن خود به كار گیرید. آنچه در ذیل مشاهده می‌كنید، چند نمونه از مهم‌ترین تكنیك‌های مقاله‌نویسی است:
    1. ابتدا موضوع مورد نظر خود را انتخاب كنید. دقیقاً می‌خواهید در مورد چه مطلبی مقاله بنویسید؟
    2. مخاطب خود را بشناسید.
    3. در مورد موضوع مورد نظر تحقیق كنید. تا چه اندازه به مضمون كلی آگاهی دارید؟ آیا موضوع مقاله به گونه‌ای هست كه به راحتی و با جمع‌آوری اطلاعات بتوانید درباره آن مطلب بنویسید؟
    4. كمیت مقاله را تعیین كنید. بهتر است پیش از شروع نگارش، حد مطلوبی را در نظر بگیرید. ممكن است بعضی از نشریات از قبل، حدی مشخص را در نظر گرفته‌ باشند.
    5. فهرستی از منابع موجود تهیه كنید این فهرست می‌تواند شامل كتب مختلف، پایان‌نامه، مقالات علمی و منابع مكتوب دیجیتالی باشد.
    6. رئوس مطالب را جدا كنید و چكیده مقاله را بنویسید. این كار به شما كمك می‌كند با دقت و توجه بیشتری روی مفهوم و تصویر كلی مقاله تمركز كنید.
    7. پیش‌نویس مقاله اصلی را با توضیح كاملی در مورد مطلبی بنویسید كه قصد نگارش آن را دارید.
    8. بررسی و بازبینی داشته باشید. حقایقی را كه نسبت به آنها شك دارید، یك بار دیگر بازبینی كنید و به دنبال اثبات علمی آنها باشید. مفاهیم متناقض و غیر ضروری را حذف كنید. هر مطلبی را كه جای زیادی می‌گیرد، حذف كنید تا در دام پرگویی گرفتار نیایید. تصورات شخصی و ذهنیات خود را در مقاله نگنجانید. این امر به تحقیقات و اثبات نیاز دارد. غلط‌های دستوری و املایی متن را اصلاح كنید. آخر كار نیز آن را یك بار با صدای بلند برای خود بخوانید تا مطمئن شوید متن روان است.
    9. هر چند بار كه لازم بود، نوشته خود را بازنویسی كنید و ساختار مقاله علمی را كاملاً رعایت كنید. با رعایت آن، مقاله‌ای در خور فراهم آورید. برای نگارش متن مورد نظر به اندازه كافی وقت بگذارید. اگر روی كار خود به اندازه كافی وقت نگذارید، ممكن است متن شما نشان‌دهنده قابلیت‌های واقعی فردی‌تان نباشد. از اشتباه‌های فاحش متنی خودداری كنید. كپی كردن و مطالب بدون ارجاع به منابع اصلی باعث می‌شود تا دیگران از همكاری مجدد با شما صرف نظر كنند.

    موضوعات: آموزش پژوهش, رعایت تكنیك‌ها در مقاله‌نویسی
     [ 10:49:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت