نشست پژوهشی  باستان گرایی و آیین زرتشت

معاون پژوهش حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س) داراب با هدف آشنایی طلاب از ترویج باستان گرایی توسط دشمن در چند سال اخیر و همچنین ترویج آیین زرتشت اقدام به برگزاری نشست پژوهشی نمود.

در این جلسه که پس از حلقه های گفت و گو و مطالعه طلاب تشکیل شد.حجه الاسلام «محمد ساجدی نیا» استاد مدرسه علمیه و مبلّغ حوزه ضمن بیان تاریخچه زرتشت و ظهور پیامبر آن به بیان عقاید، باورها و آداب و رسوم آنها پرداخت و گفت: عقاید آریایی را می توان به سه گروه تقسیم کرد: دوره اول مربوط به قبل از زرتشت می شود ،که طبیعت پرست بودند آیین آنها ثنویت و دو خدایی بود خدای خیر و خدای شر که برای هر چیزی در طبیعت یک رب النوع قرار می دادند.

دوره دوم: گه پیامبری به نام زرتشت در بین ایرانیان ظهور می کند و مردم را به توحید دعوت می کند.

و در دوره سوم: وقتی آن پیامبر از دنیا رفت زرتشتی ها مجددا دوگانه پرست شدند و به آیین اجداد خود یعنی ثنویت برگشتند.

استاد حوزه گفت: همه مورخین اتفاق نظر دارند که بعد از زرتشت این دین دچار انحراف و خرافه شده است و بهنرین دلیل برای کسانی که می پرسند دین زرتشت چه اشکالی دارد این است که زرتشتیان معتقد به جسمانی بودن خداوند هستند زیرا یک نمادی است در دین زرتشت که نماد اهورا مزدا است که آن را خدای خیر و شر می دانند که این یعنی معتقد به جسمانیت خداوند هستند.

ایشان کتاب اوستا و انحرافات آن و عدم سازگاری بعضی مطالب با عقل را اشاره نمودند و در پایان به پرسش های طلاب در این زمینه پاسخ گفته و منابع مطالعاتی معرفی نمودند.

نشست

 

 

موضوعات: گزارشات پژوهشی
[پنجشنبه 1396-04-08] [ 03:25:00 ب.ظ ]