کانون پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب








شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          








جستجو





موضوعات


  • همه
  • اصول مقاله نویسی
  • معرفی کتابخانه های دیجیتال
  • مناسبت ها
  • گزارشات پژوهشی
  • نگارش تحقیق پایانی
  • مهدویت
  • گنجینه موضوعات عاشورایی
  • نشانه گذارى (نگارشی)
  • اشعار مهدوی
  • رحلت امام خمینی و حماسه 15 خرداد
  • آموزش پژوهش
  • چکیده مقالات طلاب مدرسه
  • چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
  • کارگاه آموزشی
  • هفته کتاب و کتابخوانی
  • بروشور پژوهشی
  • هفته پژوهش 1396
  • برنامه های هفته کتاب 97
  • نشست پژوهشی
  • سیر مطالعاتی ایمان و توحید در کلام رهبری
  • نشست کتابخوانی درفضای مجازی
  • میزگرد آنلاین
  • کارگاه شناخت ویژگی های زنان و تحلیلی بر آن

  •  
      بهترین معلم جهان ...

    انتخاب بهترین معلم جهان

    از میان ۲۰ هزار کاندیدا، مگی مک دانل معلم کانادایی که در مناطق قطبی تدریس می‌کند برنده جایزه

    یک‌میلیون دلاری بهترین معلم دنیا شد.


    به گزارش “دویچه وله” مگی مک دانل” معلمی که در مناطق قطبی تدریس می‌کند به عنوان بهترین معلم دنیا انتخاب شد. هیئت داوران این معلم کانادایی را از میان ۲۰ هزار کاندیدا از ۱۷۹ کشور جهان برگزید. پروژه‌های مگی مک دانل کمک شایانی به بهبود وضعیت زندگی شاگردان مدرسه‌اش در مناطق محل سکونت بومیان “اینویت” داشته است. یکی از این پروژه‌ها جمع‌آوری ۲۰ هزار دلاری کمک برای تاسیس غذاخوری بوده است.


    مگی مک دانل"، پس از پایان تحصیلاتش به مدت پنج سال عازم آفریقا شد تا با پروژه مبارزه با ایدز همکاری کند. او سپس به کانادا بازگشت و شش سال است که در مناطق دورافتاده و قطبی خدمت می‌کند، جایی که کمتر معلمی حاضر به خدمت در میان بومیان “اینویت” است. زمستان‌های طولانی، الکل، خودکشی، مواد مخدر و بارداری در سنین کم در میان دختران از چالش‌های نسل جوان بومیان اینویت است.


    انتخاب بهترین معلم جهان و اهدای جایزه یک میلیون دالری برای سومین سال متوالی است که برگزار می‌شود. در سال۲۰۱۶ پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در یک پیام ویدئویی برنده این جایزه را اعلام کرد و به وی تبریک گفت.

    dari.sputniknews.com

     

    موضوعات: مناسبت ها
    [سه شنبه 1396-02-12] [ 05:30:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      معلم ...

     

     

    موضوعات: مناسبت ها
     [ 05:17:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ویژگی معلم ...

    ویژگی‌های معلم در مورد پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

    در زمینه اثربخشی فعالیت معلم، پژوهش‌هایی صورت گرفته است که براساس این پژوهش‌ها، ویژگی‌های زیر را فهرست کرده‌اند:

    · استفاده متنوع از مطالب و روش‌های تدریس

    · آموزش همراه با شور و شوق

    · رفتار آموزشی مطابق با وظیفه و کار آموزشی

    · پرهیز از عیب‌جویی و انتقادات تند و خشن

    · استفاده بیشتر از سبک تدریس غیرمستقیم

    · تأکید بیشتر بر محتوای آموزشی.[7]

     

    بنابر آنچه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت یک معلم خوب:

    · رابطه‌اش با دانش‌آموزان مثبت است.

     

    · به احساسات دانش‌آموزان توجه می‌کند.

    · نظم و کنترل کلاس را در اختیار دارد.

    · محیط مطلوبی برای یادگیری پدید می‌آورد.

    · از کار با دانش‌آموزان لذت می‌برد.

    · دانش‌آموزان را به فعالیت‌های یادگیری می‌کشاند.

    · خلاق و نوآور است.

    · به آموزش مهارت خواندن تأکید دارد.

    · دانش‌آموزان را به داشتن تصویر خوبی از خود هدایت می‌کند.

    pajoohe.ir

    موضوعات: ویژگی معلم-خوب
     [ 05:15:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ویژگی یک معلم نمونه ...

    ویژگی یک معلم نمونه از نگاه قرآن

    در آیات متعددی از قرآن، در توصیف ویژگی­های پیامبران، صفاتی برای آنان نقل شده است. با توجه به این‌که این بزرگواران برترین و والاترین مربیان و معلمان بشریت هستند، این صفات می‌‌تواند سرمشق خوبی برای دیگر افراد، در امر تربیت مردم باشد.

    مهم‌ترین ویژگی یک مربی خوب، دلسوز بودن او است که این حالت به اشکال گوناگون ظهور می‌‌کند. 

    1. هم‌دل بودن:

    اگر یک مربی دلسوز زیردستان خود نباشد، اهمیت زیادی برای آنان قائل نمی‌‌شود و عاقبت و سرنوشت آنها برایش ارزش زیادی نخواهد داشت. در توصیف پیامبر گرامی اسلام(ص) در قرآن آمده است: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ» (توبه، 128.) از خود شما پیامبری به سویتان آمده که رنج کشیدن شما برایش سخت است.

    2. علاقه‌‌مندی زیاد به رشد یافتن:

    مربی و معلم خوب کسی است که رشد و ترقی شاگردانش منتهای آرزویش باشد و در این کار سر از پا نشناسد. در ادامه آیه قبل، به عنوان وصف دیگر پیامبر(ص)، چنین می‌‌گوید: «حَرِیصٌ عَلَیْکُم»؛ او اشتیاق زیادی برای هدایت شما دارد.

    3. مهربانی:

    مهربان بودن صفتی قلبی است که لازمه تربیت کردن است. مربی نامهربان راه به جایی نخواهد برد. از این‌رو در پایان آیه سابق چنین آمده است: «بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیم»؛ او نسبت به کسانی که راه حق را پذیرفته و اهل ایمان شده‌اند، بسیار مهربان است.

    4. تلاش شبانه روزی:

    یک مربی واقعی که دلسوز باشد، شبانه روز در فکر امور مربوط به زیردستان خود بوده و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌‌کند. زمان برای او مطرح نیست و هر وقت که لازم باشد، وظیفه خود را به جا می‌‌آورد. حضرت نوح در شرح وظیفه خود چنین می‌‌گوید: «قَالَ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ دَعَوْتُ قَوْمِى لَیْلًا وَ نَهَارً»(نوح، 5) خدایا من شبانه روز مردم را به سوی تو دعوت کردم.

    5. غم‌‌خوار بودن:

    در توصیف حالات پیامبر گرامی اسلام(ص) در آیات متعددی قرآن آمده است که آن قدر غم‌‌خوار مردم بودند که به خاطر اصرار آنان بر گمراهیشان آن‌ قدر غمگین می‌‌شد که نزدیک بود از بین برود. در سوره شعراء آمده است: «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَّفْسَکَ أَلَّا یَکُونُواْ مُؤْمِنِین »( شعراء،3)نزدیک است که به خاطر ایمان نیاوردن مردم، به خاطر غم و اندوه خود را هلاک کنی.

     منبع:http://www.islamquest.net

    عکس

    موضوعات: 12 اردیبهشت (روز استاد)
     [ 03:13:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      حقوق استاد نسبت به شاگرد ...

    حقوق استاد نسبت به شاگرد
    استاد و شاگرد وظایف و حقوق متعددی بر گردن یکدیگر دارندکه می توان آنها را به دو قسمت تقسیم کرد:

    1- وظایف معلم نسبت به شاگرد که شامل وظایف اخلاقی تربیتی و وظایف علمی آموزشی است. 2- وظایف شاگرد نسبت به معلم و استاد.

    در این جا به وظایف شاگرد نسبت به معلم و استاد اشاره داریم.

    1.ارج نهادن به استاد و تجلیل از مقام علم و دانش. 2.تواضع و فروتنی در برابر استاد.3.دوری کردن از صحبت آمرانه با استاد.4.با احترام یادکردن از استاد.5.سرمشق گرفتن از استاد.  6.سپاسگزاری از ارشاد و هشدار های استاد.7.تحمل تندی های احتمالی استاد.8.در انتظار استاد و شرفیابی به محضر او. 9. عدم ایجاد مزاحمت برای اشتغالات استاد. 10.آراستن و پیراستن برون و درون به هنگام ورود بر استاد. 11.عدم تحمیل وقت تدریس بر استاد.12.عدم مزاحمت برای استراحت استاد 13.نشستن با نزاکت و ادب در محضر استاد.14.مراقبت از حالات و رفتار خود در محضر استاد.15.تنظیم صدا و گفتار و تلطیف آن در محضر استاد و…

    برای اطلاع بیشتر به کتاب «آداب تعلیم و تربیت در اسلام» ترجمه دکتر سید محمدباقر حجتی مراجعه فرمایید.

    منبع :http://www.islamquest.net

    طلاب

    موضوعات: 12 اردیبهشت (روز استاد)
     [ 03:06:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      برگزاری کرسی آزاد اندیشی حجاب و الگوی فاطمی در زندگی امروزی ...

    به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) داراب کرسی آزاد اندیشی با موضوع حجاب و الگوی فاطمی در زندگی امروزی با حضور طلاب و استادان و مسئولین برگزار کرد.
    «خانم زهره افسرده» از اساتید این حوزه علمیه به عنوان استاد ارائه کننده با ذکر دلایل عقلی و نقلی اصل ضرورت حجاب و پوشش را اثبات و اقسام حجاب و زینت در آیات و روایات را بیان کرد.
    خانم افسرده گفت حجاب آثاری به دنبال دارد از جمله ایجاد امنیت و آرامش روانی برای فرد و افراد جامعه و دو اصل مهم که در پوشش باید به آن توجه کرد 1- اینکه پوشش محرک نباشد 2- تنگ و چسبان نباشد.
    وی اظهار داشت: نقش طلاب و جایگاه آنها به عنوان سفیران دینی در اجتماع بسیار مهم است لذا طلاب باید با تاسی از حضرت زهرا(س) به عنوان بهترین الگوی نمونه زنان چند گام فراتر از افراد غیر طلبه باشند.
    «خانم نسرین علوی نیا » استاد منتقد : ضمن بیان تاثیر روان شناسی رنگها بر روی افراد گفت: ما هیچ منعی برای تنوع در پوشش نداریم و طلاب می توانند از پوشش متنوع استفاده کنند در صورتی که به زمان(اعیاد یا عزاداری) و مکان (رسمی یا غیر رسمی )حضور یا عدم حضور نامحرم را مورد توجه قرار دهند و بر اساس آن با توجه به جایگاه خود به عنوان یک طلبه پوشش مناسب انتخاب نمایند.
    وی افزود: در مورد پوشش باید توجه داشته باشیم که موجب رواج فساد و فحشا و فرهنگ بیگانه در جامعه نشود
    در پایان « زهرا معصومی » فرمانده پایگاه ومدیر حوزه علمیه به عنوان استاد داور این جلسه اظهار داشت: طلبه باید همواره یک گام جلوتر از افراد غیر طلبه باشد و در امر پوشش و حجاب نیز باید همین گونه باشد و بهترین نوع حجاب را برای خود در نظر بگیرد و در کنار شرعیات اخلاقیات را نیز رعایت کند.با توجه به اینکه طلبه در تمام ابعاد زندگی به ویژه حجاب و پوشش برای دیگران الگوست و همچنین مروج احکام و معارف دینی است بنابراین باید دقت بیشتری داشته باشدتا بتواند معارف دینی را با عمل خود بهتر به دیگران انتقال دهد.
    آنچه مهم است و باید در زمینه پوشش مد نظر داشت این است که
    1-اصل ،هدایت انسان و رسیدن به کمال است چرا که انسان خلیفه الهی است باید برترین پوشش را انتخاب کند.
    2-آیا این پوشش مورد رضایت الهی است و جلب توجه کننده برای نامحرم است یا نه؟

    کرسی

    موضوعات: گزارشات پژوهشی
     [ 02:55:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      نشست پژوهشی چیستی و چرایی پژوهش ...

    به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) داراب نشست های پژوهشی با عنوان چیستی و چرایی پژوهش و اخلاق پژوهشگری ویژه عموم طلاب برگزار نمود.
    «خانم عفت کمال» معاون پژوهش این پایگاه هدف از برگزاری این سلسله نشست ها را ارتقاء دانش طلاب در زمینه پژوهش و چگونگی بهره گیری از آن و متخلق شدن به اخلاق پژوهشگری دانست.
    خانم کمال گفت: پژوهش یکی از اهداف نظام های آموزشی است و در سراسر دنیا اساسا نظام های آموزشی بر اساس میزان پژوهشگری که تربیت می کنند مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرند و رشد علمی در هر جامعه ای مرهون پژوهش های جدید آن جامعه می باشد.
    وی افزود: پژوهش به معنای کپی و مونتاژ کردن نیست، بلکه بهره گیری از کارهای موجود در جهت گام برداشتن رو به جلو در راستای انجام تحقیقات جدید می باشد.
    معاون پژوهش خاطرنشان کرد: داشتن انگیزه الهی، صبر و حوصله، امانت داری ، جامع نگری و… و دوری از رذایل اخلاقی از جمله شهرت زدگی، شتاب زدگی ،دخالت دادن خواسته های شخصی، حاشیه پردازی از ویژگی های اخلاقی یک پژوهشگر به شمار می آید که طلاب باید سعی کنند خود را متخلِّق به این ویژگی ها نمایند.
    لازم به ذکر است این سلسه نشست ها در فروردین ماه 96به تفکیک برای هر پایه در ساعات پژوهشی برگزار گردید.

    نشست

    موضوعات: گزارشات پژوهشی
     [ 02:52:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      کارگاه پژوهشی ...

    برگزاری کارگاه نامه نگاری
    به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) داراب با هدف ارتقاء توان طلاب در امر نویسندگی، اقدام به برگزاری کارگاه نامه نگاری با حضور طلاب کرد.
    «خانم خاتون فتحی» استاد ادبیات، ضمن اشاره به انواع نامه ها به تفاوت شیوه نامه نگاری در قدیم و حال حاضر پرداخت.
    خانم فتحی افزود: باید نامه ها در حجم کم و به صورت خلاصه نوشته شود و از زیاده گویی و طولانی کردن کلام خودداری شود.
    استاد ادبیات خاطر نشان کرد: پرهیز از تعریف و تمجید، استفاده از واژه های صحیح و… از جمله نکاتی است که در نامه نگاری باید به آن توجه شود.
    در پایان طلاب به صورت عملی یک نامه اداری جهت ارزیابی به استاد تحویل دادند.

    کارگاه

    موضوعات: گزارشات پژوهشی
     [ 02:49:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      کارگاه پژوهشی ...

    کارگاه پژوهشی معرفی نرم افزار و نقد وبلاگ طلاب

    به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران ، مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) داراب با هدف ترویج فرهنگ پژوهش و ارتقاء سطح دانش و مهارت پژوهشی طلاب مدرسه ، اقدام به برگزاری نشست پژوهشی نمود.

    «خانم عفت کمال» معاون پژوهش مدرسه  علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) داراب اظهار داشت: در مرکز فناوری اطلاعات حوزه های علمیه خواهران نرم افزار موبایل رهاورد پژوهش طراحی و تولید شده که آثار پژوهشی طلاب حوزه های علمیه خواهران که در جشنواره های پژوهشی (علامه حلی ، بانوی کرامت و رشد) شرکت داده شده اند و در ارزیابی از قابلیت نشر در فضای مجازی برخوردار هستند در این نرم افزار وجود دارد.

    وی افزود این نرم افزار از امکانات متنوعی از جمله امکان مشاهده اطلاعات و چکیده آثار به صورت آفلاین، دسته بندی موضوعی مقالات، جستجوی پیشرفته در بین (عناوین ، موضوعات و…) ، علامت گذاری صفحات و… دارد که طلاب می توانند جهت دریافت و نصب این نرم افزار از طریق بازار آن را دانلود نمایند.

    خانم کمال به صورت عملی قابلیت های نرم افزار را توضیح دادند و سپس به اشتراک گذاری این نرم افزار در بین طلاب اقدام نمودند.

    وی ضمن تشکر از طلابی که در کارگاه وبلاگ نویسی شرکت داشتند وبلاگ طلاب را بررسی و نکات لازم جهت ایجاد یک وبلاگ پژوهشی با الگوگیری از پایگاه پویش مربوط به معاونت پژوهش مرکز مدیریت اشاره نمود. استفاده از اطلاع رسانی پژوهشی (مصاحبه، گزارش، خبر، معرفی آثارعلمی و…) آموزش پژوهش ، ایجاد بانک اطلاعات پژوهشی و… از اهم ویژگی های یک وبلاگ پژوهشی می باشد.

    نشست

     

    نشست

    موضوعات: گزارشات پژوهشی
     [ 02:43:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت