کانون پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب








شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          








جستجو





موضوعات


  • همه
  • اصول مقاله نویسی
  • معرفی کتابخانه های دیجیتال
  • مناسبت ها
  • گزارشات پژوهشی
  • نگارش تحقیق پایانی
  • مهدویت
  • گنجینه موضوعات عاشورایی
  • نشانه گذارى (نگارشی)
  • اشعار مهدوی
  • رحلت امام خمینی و حماسه 15 خرداد
  • آموزش پژوهش
  • چکیده مقالات طلاب مدرسه
  • چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
  • کارگاه آموزشی
  • هفته کتاب و کتابخوانی
  • بروشور پژوهشی
  • هفته پژوهش 1396
  • برنامه های هفته کتاب 97
  • نشست پژوهشی
  • سیر مطالعاتی ایمان و توحید در کلام رهبری
  • نشست کتابخوانی درفضای مجازی
  • میزگرد آنلاین
  • کارگاه شناخت ویژگی های زنان و تحلیلی بر آن

  •  
      انتخابات ...


    گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب درباره “شنبه پس از انتخابات”

    1- نمایش الگوی مردم سالاری صادقانه

    ایران اسلامی، اکنون بار دیگر الگوی مردم سالاری صادقانه‌ی خود را که مبتنی بر رأی و حضور مردم و نه مانند شیوه‌ی آمریکائی با لشکر‌کشی و تحمیل، است، در برابر ملتهای جهان و خاورمیانه به نمایش گذارده است. این حادثه‌ی شیرین به کام دشمنان تلخ است. انتظار می‌رود همه با هوشیاری و آگاهی خود نگذارند فتنه‌گری‌های احتمالی دشمن، شیرینی اننتخابات را از کام ملت ایران بزداید. ۲۸ / ۰۳ / ۱۳۸۴

    2- ملت، بزرگترین برنده انتخابات است

    بزرگترین برنده‌ی این انتخابات، ملت ایران است که به رم سمپاشی‌های دشمن خارجی و ایادی داخلی‌اش، شکوه و عظمت آفرید و بدبینان را غافلگیر کرد. ۲۸ / ۰۳ / ۱۳۸۴

    3- طرفداران نامزدها پیروز موفقیت خود را از خداوند بدانند

    از طرفدارن انتخاباتی رئیس جمهور محترم میخواهیم که موفقیت خود را از کمک و هدایت الهی بدانند و در آینده نیز در همه‌ی عرصه‌های زندگی از خدای متعال کمک بخواهند.

    از طرفداران انتخاباتی سایر نامزدهای محترم نیز میخواهم که خدا را بر توفیقی که به آنان داد تا بتوانند در پدید آوردن این فصل درخشان سهیم باشند، شکرگزاری کنند و خود را برای کمک به رئیس جمهور منتخب آماده سازند. ۰۳ / ۰۳ / ۱۳۷۶

    4- طرفداران سایر نامزدها احساس خسارت نکنند

    از طرفداران انتخاباتی همه نامزدهای محترم و نیز از دست‌اندرکاران امور سیاسی در همه جای کشور میخواهم که قدر این نعمت الهی را بدانند و با متانت و رفتار خردمندانه، از بروز هر آنچه خدا و خلق را ناخشنود میسازد، جلوگیری کنند. در تجربه‌ی افتخار‌آمیز انتخابات مردمی همه‌ی ملت برنده‌اند. با طرح مسئله برنده و بازنده خواسته‌ی بدخواهان را که به جز به شکستن وحدت ملی نمیاندیشند برآورده نکنید و فضای زندگی مردمی را با غوغاهای تحمیلی آلوده نسازید.۱۹ / ۰۳ / ۱۳۸۰

    طرفداران نامزدهایی که توفیق خدمت در مسئولیت رئیس جمهور نیافته‌اند، نباید احساس خسارت کنند. هر کس بر طبق عقیده‌ی خود تلاش کرده است، سرافراز است و آنگاه که این تلاش با نیت خیر و قصد الهی باشد برخوردار از پاداش و قبول خداوند است ان‌ شاءالله. ۲۸ / ۰۳ / ۱۳۸۴

    دوران انتخابات دوران شور و التهاب است با پایان گرفتن انتخابات باید هیجان و التهاب، جای خود را به متانت و رفاقت و همکاری بدهد. همه، چه طرفداران نامزد منتخب و چه طرفداران دیگر نامزدهای محترم باید از خود ظرفیت و حلم و دانایی بروز دهند. هیچ احساسی، چه شادمانی و چه ناشادمانی، نباید کسی را به رفتاری برخلاف شأن یک انسان متعهد و خردمند وادار سازد. وحدت ملی و رفق و مدارا، تضمین‌ کننده‌ی امنیت کشور و خنثی‌کننده‌ی هر توطئه است.۰۴ / ۰۴ / ۱۳۸۴

    5- حضور نامزدها بزرگترین کمک به رقابت انتخاباتی

    از دیگر نامزدهای محترم ریاست جمهوری که با حضور در صحنه و طرح مباحث اساسی، ذهن‌های جوینده به ویژه جوانان را به راه اندیشیدن و تصمیم گرفتن کشاندند و زمینه‌ی حضور حماسی مردم را فراهم ساختند تشکر می‌کنم.۱۹ / ۰۳ / ۱۳۸۰

    از نامزدهای محترم ریاست جمهوری که با آمادگی و حضور خود در میدان این آزمایش الهی، بزرگترین کمک را به ایجاد متنوع‌ در صحنه‌ی نامزدی ریاست جمهوری، این موج عظیم حضور ملی پدیدار نمیگشت و این افتخار برای ملت ایران به ثبت نمی‌رسید. ۰۳ / ۰۳ / ۱۳۷۶

    6- پرهیز از گفتار تفرقه‌انگیز و دلسردکننده

    اکنون که در نخستین ماههای سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی، ملت ایران فصلی درخشان را رقم زدند، از همه و بویژه از عناصر سیاسی و دارندگان جایگاههای هدایت افکار عمومی و رسانه‌ها و دیگران می‌خواهم که همچنان روحیه‌ی همبستگی و مشارکت را تقویت کنند و از هر کار و گفتار تفرقه‌انگیز و دلسردکننده بپرهیزند. ۲۸ / ۰۳ / ۱۳۸۴

    7- شنبه پس از انتخابات، روز مهربانی و بردباری

    به همه آحاد مردم و بویژه جوانان عزیز که سرزنده‌ترین نقش‌آفرینان این حادثه شورانگیز بودند، توصیه میکنم که کاملا هشیار باشند. همواره باید شنبه‌ی پس از انتخابات، روز مهربانی و بردباری باشد. چه طرفداران نامزد منتخب و چه هواداران دیگر نامزد‌های محترم، از هرگونه رفتار و گفتار تحریک آمیز و بدگمانانه پرهیز کنند. رئیس جمهور منتخب و محترم، رئیس جمهور همه‌ی ملت ایران است و همه و از جمله رقیبان دیروز باید یکپارچه از او حمایت و به او کمک کنند. بی‌شک این نیز امتحانی الهی است که موفقیت در آن خواهد توانست رحمت خداوند متعال را جلب کند. ۲۳ / ۰۳ / ۱۳۸۸

    8- رئیس جمهور منتخب، رئیس جمهور همه ملت ایران

    رئیس جمهور منتخب هر که باشد، رئیس جمهور همه‌ی ملت ایران است و همه به همکاری با او در پیشرفت کشور موظف‌اند. اینجانب نیز مانند همیشه از هر اقدام و حرکت ایشان در اداره قانونی کشور و حرکت در جهت اهداف نظام اسلامی حمایت خواهم کرد ان شاءالله. ۲۸ / ۰۳ / ۱۳۸۴

    9- فرصت ارزشمند تا پذیرش رسمی مسئولیت

    اکنون پس از هفته‌ها گفتن و شنیدن، نوبت کار و اقدام است. رئیس جمهور منتخب تا پذیرش رسمی مسئولیت، دارای فرصت ارزشمندی‌ است، شایسته است این فرصت، بدون فوت وقت، مصروف اقدامهائی شود که شروع مسئولیت خطیر ریاست جمهوری بدان نیازمند است. همه‌ی مسئولان کشور و نخبگان بخشهای گوناگون، یاری ایشان را تعهدی انسانی و اسلامی بشمارند. ۰۴ / ۰۴ / ۱۳۸۴

    10- نخستین وظیفه‌ی نامزد منتخب

    هر کدام از نامزدهای محترم که سرانجام از بیشترین رأی مردم برخوردار باشد، متعهد به این آرمان‌ها است و عدالت اجتماعی و رفع فساد و تبعیض و مقابله با توطئه‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی نخستین وظیفه اوست. ۲۸ / ۰۳ / ۱۳۸۴

    نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ی نامزدهای ریاست جمهوری و خلق این حماسه‌ی بزرگ ملی، انکار ناپذیر و سپاس از آنان بر همگان لازم است. ۰۴ / ۰۴ / ۱۳۸۴

    11- تلاش بی‌وقفه در راه رفع مشکلات کشور، از اولین ساعات اعلام نتیجه انتخابات

    به رئیس جمهور محترم توفیق دوباره‌ی خدمتگزاری به مردم و کشور عزیز را تبریک می‌گوییم و ایشان را به وظیفه‌ی شکر الهی و قدردانی از ملت و اهتمام به وظائفی که قانون اساسی بر عهده ایشان نهاده است و تلاش بی‌وقفه در راه رفع مشکلات کشور متذکر می‌گردم. ۱۹ / ۳ / ۱۳۸۰

    به رئیس جمهوری منتخب هرکه باشد توصیه می‌کنم که از اولین ساعات اعلام نتیجه‌ی انتخابات، خود را برای تلاش هر چه بیشتر و اهتمام افزون‌تر به خدمتگزاری خستگی‌ناپذیر برای این ملت وفادار و مخصوصا جوانان بالاخص طبقات محروم که پر شمارترین حامیان نظام اسلامی‌اند، آماده سازد و خدمت خود به ملت و کشور عزیز را در عمل نشان دهد. ۲۸ / ۰۳ / ۱۳۸۴

    12- یأس دشمن

    خناسان و بدخواهانی که با انواع وسوسه‌های شیطانی و با بهره‌گیری از کاستی‌ها و فشار‌های ناشی از توطئه‌های دشمنان و جنگ تحمیلی، تلاش مذبوحانه‌یی را به همراه همه‌ی بوق‌های تبلیغاتی دشمنان برای نا‌امید کردن مردم و خالی‌ کردن صحنه با تمام توان آغاز کرده بودند، امروز ناکام و مأیوس گردیدند.

    جای آن است که همه کسانی که دانسته و ندانسته در سراسر جهان اسیر تحریر‌های غلط و غیر واقعی خود و دیگران درباره ایرانند، اکنون به خود آیند و حقایق کشور عزیز ما را در رفتار و موضعگری‌های ملت بزرگمان صحیح و واقع‌بینانه درک کنند. ۰۸ / ۰۵ / ۱۳۶۸

    13- نتیجه‌ی انتخابات ملت هر چه شد، معتبر است

    در امر انتخابات مرّ قانون باید عمل بشود؛ مرّ قانون باید عمل بشود. نتیجه‌ی انتخابات ملت هرچه شد، این معتبر است، این قانون است. بنده در انتخاباتها دخالت نمیکنم؛ هیچ‌وقت به مردم نگفته‌ام و نمیگویم این کس را انتخاب کنید، آن کس را انتخاب نکنید. فقط یک جا بنده دخالت میکنم و آن جایی است که کسانی بخواهند در مقابل رأی مردم و انتخابات مردم بایستند و با مزاحمت در مقابل رأی مردم، رأی مردم را بشکنند. هر کس بخواهد با نتیجه آراء ملت دربیفتد، بنده در مقابلش می‌ایستم.

    در سال‌های گذشته و انتخاباتهای گذشته هم همینجور بوده، در سال 76 در سال 84 در سال 88 در سال 92؛ بعضی مقابل چشم مردم بوده و مردم مطلع شده‌اند؛ بعضی‌ها را هم مردم مطلع نشدند اما این حقیر در جریان قرار گرفته‌ام. در همه‌ی این سال‌هایی که شمردم، کسانی بودند که می‌خواستند در مقابل انتخابات بایستند که در سال 88 آشکار شد و آمدند در میدان اردوکشی کردند، و در آن سال‌های دیگر جور دیگری {بود}. در همه‌ی این سال‌ها بنده ایستادم و گفتم نتیجه انتخابا مردم هر چه هست باید تحقق پیدا کند؛ این جایی است که من در امر انتخابات دخالت می‌کنم و در مقابل مخالفین و معارضین انتخابات می‌ایستم؛ اما در بقیه امور دیگر نه، باید مرّ قانون عمل بشود؛ مردم تشخیص بدهند و حرکت کنند. ۰۱ / ۰۱ / ۱۳۹۶

    14- تبریک به رئیس جمهور منتخب مصداق رفتار نجیبانه است

    یک نکته‌ی دیگری که در این انتخابات به نظر بنده برجسته بود و جا دارد که انسان خدا را شکر کند، این بود که بعد از انتخابات، نامزدهای مختلف با نجابت و قانون‌پذیری در این قضیه عمل کردند و واکنش نشان دادند؛ این خیلی چیز مهمی است. رفتند با رئیس جمهور منتخب، برادرانه و دوستانه دیدار کردند و به او تبریک گفتند، اظهار خرسندی کردند. بنده لازم است از این حضرات تشکر کنم. این است که کام مردم را شیرین می‌کند، این است که موجب می‌شود مردم احساس کنند موفقیت به دست آورده‌اند. الا اگر بدقلقی نشان می‌دادند، در این قضایا رفتار نانجیبانه می‌کردند، یک چیزی را بهانه می‌کردند، دعوایی راه می‌انداختند – که دعوا را به هر بهانه‌ای می‌شود راه انداخت – کام مردم تلخ می‌شد. اینکه ما بارها و به تکرار از حوادث سال 88 شکایت کردیم، گله کردیم، انتقاد کردیم، به خاطر این است. در یک انتخابات با عظمت و با شکوه مردم احساس پیروزی می‌کنند؛ بعد یک نفر، دو نفر، چهار نفر آدم بیایند کام مردم را تلخ کنند؛ در حالی که راه برای قانون‌گرائی وجود دارد. این، آن سال اتفاق افتاد؛ کام مردم تلخ شد، شیرینی انتخابات از مردم دریغ داشته شد؛ در انتخابات امسال نه، بحمدالله کام مردم شیرین شد، مردم شادی کردند. رفتار باید قانون‌مدارانه باشد. اینکه ما این همه تأکید کردیم بر اینکه قانون را رعایت کنید این نتیجه‌اش است. وقتی قانون رعایت شد، دهن مردم شیرین می‌شود، دل مردم شاد می‌شود. این باید برای همیشه برای ما درس باشد. مردم هم در اینجور قضایا تفرس می‌کنند، نگاه می‌کنند، چهره‌های سیاسی را شناسایی می‌کنند. آن چهره سیاسی که با نجابت، با قانونمداری در قضایا برخورد می‌کند، مردم از او خوششان می‌آید. آن کسانی که به قانون بی‌اعتنایی می‌کنند، واگرایی از قانون می‌کنند – به هر بهانه‌ای – آن‌ها را هم مردم شناسایی می‌کنند؛ از آن‌ها بدشان می‌آید. این هم یک نکته‌ی اساسی است. ۰۵ / ۰۴ / ۱۳۹۲

    15- پذیرش «نتیجه انتخابات» یک حق‌الناس است

    یک بعد دیگر حق‌الناس بودن، پذیرش نتیجه‌ی قانونی انتخابات است؛ {یعنی} وقتی که به یک نتیجه می‌رسیم با مراکز قانونی تصدیق کردن که این است، پذیرش این نتیجه {حق‌الناس است}؛ ضد آن کاری که در سال 88 انجام شد. خب در سال 88 یک حرف منکر و مستنکری را آمدند مطرح کردند که تقلب شده است و باید این انتخابات خود بر هم بخورد؛ حالا مردم چقدر شرکت کردند؟ چهل میلیون! چهل میلیون {نفر از} مردم شرکت کردند در یک انتخاباتی و رأی دادند به کاندیدای مختلف، نامزدهای مختلف؛ این آقایان به ادعای تقلب {این را گفتند}. البته بنده با این‌ها خیلی مماشات کردند – حالا کارهای جزئی‌ای که انجام گرفت طولانی است – مماشات کردند، حرف زدیم، گفتیم بیایید، بگویید بروند صندوق‌ها را نگاه‌ کنند؛ هر تعداد صندوقی که شما می‌خواهید. اعتنا نکردند، گوش نکردند؛ بنابر این نبود که زیر بار این حرف بروند؛ زیر بار حرف حق نرفتند و برای مملکت خسارت درست کردند. من نمیدانم بنا است که این خسارتهایی که در سال 88 بر ما وارد شد کی جبران بشود؟ واقعا نمیدانم! هنوز جبران نشده. این هم یکی از نتیجه‌ی انتخابات را همه بپذیرند. ۱۴ / ۱۰ / ۱۳۹۴

    16- خدشه در سلامت انتخابات از عادتهای بد است

    انتخابات‌های ما انتخابات‌هایی بوده است که بر طبق معیارهای متعارف بین‌المللی، یکی از بهترین و سالم‌ترین انتخابات بوده است با نصاب شرکت بالای مردم. متأسفانه یکی از عادتهای بدی که بعضی در داخل دارند، این است که دائما در سلامت انتخابات در هر دوره‌ای خدشه کنند. از قبل از انتخابات مکرّر دم بزنند از تقلب، از دغدغه، از اینکه چنین بشود، چنان بشود؛ این کار غلطی است. در طول این 37 سال،مردم به خاطر اعتمادی که در دوره‌های مختلف و دولتهای مختلف به نظام داشتند، در عرصه‌‌ی انتخابات شرکت کردند، حضور پرشور پیدا کردند. چرا بعضی‌ها به دست خودشان این اعتماد را میخواهند خدشه‌دار کنند؟ مردم به نظام اعتماد دارند. وقتی انتخابات هست، می‌آیند وارد انتخابات میشوند و رأی میدهند؛ چرا انسان بایستی این را خدشه‌دار بکند با دغدغه‌های بیخود و دروغین که مبادا {نخلفی بشود}. خب، معلوم است؛ اجازه داده نمیشود؛ مراقبتهای شدید انجام میگیرد. یکی از بزرگترین برکات وجود شورای نگهبان همین است که مراقبند؛ مراقب خطا و اشتباهند و اجازه نمیدهند تخلفی انجام بگیرد؛ دیگر دستگاه‌ها هم همین‌جور. در طول این سالها هم گاهی در بعضی از دوره‌ها به ما گزارش میشد که انتخابات اشکال پیدا کرده است؛ ما دستور میدادیم میرفتند تحقیق میکردند، معلوم میشد که تخیر، این جوری نیست. گاهی ممکن است در گوشه و کنار یکی تخلفی انجام بگیرد که در نتیجه‌ی انتخابات هیچ تأثیری نداشته باشد – آن مهم نیست – {اما} انتخابات در همه‌ی دوره‌ها سالم است. ۱۸ / ۰۶ / ۱۳۹۴

    17- شادمانی یا ناشادمانی نباید کسی را وادار به رفتار غیر خردمندانه کند

    اکنون که حماسه‌ی سیاسی و نقطه اوج آن در جمعه‌ی بیست‌وچهارم خرداد با پیروزی ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی به سرانجام رسیده است، هیجان و التهاب روزها و هفته‌های رقابت، باید جای خود را به همکاری و رفاقت داده و طرفداران نامزدهای رقیب در آزمون بردباری و متانت و دانایی نیز جایگاه شایسته‌‌ی خود را به دست آورند. هیچ احساسی، چه شادمانی و چه ناشادمانی، نباید کسی را به رفتار و گفتاری دور از شأن خردمندی و فرزانگی وادار کند. نگذارید بدخواهان، احساسات مردم را ابراز خواسته‌های پلید خویش کنند. وحدت ملی و رفق و مدارا پشتوانه‌ی امنیت کشور و خنثی‌کننده‌ی ترفند‌های دشمنان است. ۲۵ / ۰۳ /92

    www.yjc.ir/fa/news

    موضوعات: سیره امام, شبهات
    [یکشنبه 1396-02-31] [ 12:27:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      کارگاه وبلاگ نویسی ...

     در مدرسه فاطمه الزهرا(س) داراب برای طلاب پایه اول کارگاه وبلاگ نویسی برگزار شد.

    طلاب در این کارگاه با نحوه ساخت وبلاگ و چگونگی بارگزاری مطالب آشنا شدند.

    وبلاگ

     

    موضوعات: گزارشات پژوهشی, وبلاگ نویسی
    [شنبه 1396-02-23] [ 11:39:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      فلسفه غیبت ...

     فلسفه غیبت
    فلسفه غیبت حضرت ولیّ عصر(ع) به طور کامل برای ما معلوم نیست، ولی گاه در روایات به مواردی از حکمت های آن اشاره شده که ذیلاً بیان می شود و دیگر حکمت ها بعد از ظهور آشکار خواهد شد؛ چنان که علت کارهای حضرت خضر برای حضرت موسی معلوم نشد، مگر به هنگام مفارقت آنها از یکدیگر.

    1. ترس از کشته شدن
    پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «لا بُدَّ لِلْغُلامِ مِنْ غَیْبَةٍ»

    فَقِیلَ لَهُ: وَلمَ یا رَسوُلَ الله؟ قال: «یَخافُ القَتْلَ».

    البته در اینجا ترس فردی نیست، بلکه ترس از این است که زمین خالی از حجت الهی شود. بعضی می گویند: مگر خدا قدرت حفظ امام را ندارد؟ می گوییم: خداوند بر همه کارها احاطه دارد، ولی می خواهد امور هستی بر طبق اسباب و از مجرای عادی انجام گیرد و اگر برخلاف این باشد، دنیا دار تکلیف و اختیار و امتحان نخواهد بود.

    2. مصونیت از بیعت با ستمکاران
    حضرت ولیّ عصر (عج) پیش از رسیدن وقت ظهور و مأمور شدن به قیام، ناچار نمی شود که مانند پدران بزرگوارش از راه تقیه با خلفای وقت بیعت کند. امام حسن(ع) می فرماید:

    «إن اللهَ عَزَّوَجَلَّ یُخْفی وِلادَتَهُ و یُغَیِّبُ شَخصَهُ ، لئَلاّیَکوُنَ لأحَدٍ فی عُنُقِهِ بَیْعَةٌ إذا خَرَجَ؛ خدای تبارک و تعالی ولادت او را مخفی می کند و شخص او را از دیده ها پنهان می سازد تا هنگامی که ظهور می کند، در گردن او بیعت با کسی نباشد».

    3. جداسازی مؤمنان واقعی
    امام صادق(ع) پس از بیان تأخیر فراوان کیفر قوم نوح(ع) می فرماید: «غیبت قائم(ع) به طول می انجامد تا حق روشن گردد و ایمان محض از تیرگی پاک شود و از شیعیان هر کس سرشت ناپاک دارد و بیم آن هست که اگر از امکانات وسیع و امن و امان گسترده در عهد قائم(عج) آگاه شود،منافقانه رفتار کند، با ارتداد آنها خالص و ناخالص از یکدیگر جدا شود».

    4. آماده شدن اوضاع جهان
    یکی از حکمت های غیبت، آمادگی فکری بشر برای ظهور آن حضرت است؛ زیرا روش و سیره آن حضرت، رعایت امور ظاهری و حکم به ظواهر نیست، بلکه او بر اساس واقعیات و بدون تقیه و مسامحه، به احقاق حقوق، ردّ مظالم، برقراری عدالت واقعی و اجرای تمام احکام اسلامی می پردازد.

     

    https://kowsarblog.ir

    موضوعات: مهدویت
     [ 11:08:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      عنایت امام عصر (عج)به علامه حلی در نوشتن کتاب ...

    کمک کردن امام زمان علیه‌السلام به علاّمه حلّی در نوشتن یک کتاب قطور در یک شب

    از جمله مقامهای بزرگی که برای آیة اللّه حلّی امتیاز به شمار می آید آن است که جزء افراد با ایمان به شمار می آید. یکی از دانشمندان سنّی که در بعضی رشته های علمی استاد علّامه حلّی بود، کتابی در مورد مذهب شیعه امامیّه نوشته بود و در مجالس، آن را برای مردم می خواند و آنها را گمراه می کرد و از ترس آنکه نکند کسی از دانشمندان شیعه نوشته های آن را ردّ کنند کتاب را به کسی نمی داد که بنویسد و جناب شیخ همیشه در فکر طرح نقشه ای بود تا آن را بدست آورد و نوشته های آن را ردّ کند.

    ناچار از محبّت بین استاد و شاگرد استفاده کرد و از او خواهش کرد تا آن کتاب را به او قرض بدهد.

    چون استاد سنّی نمی خواست که بلافاصله دست ردّ بر سینه او بزند گفت: «من قسم خورده ام که این کتاب را بیشتر از یک شب پیش کسی نگذارم.»

    علّامه حلّی نیز آن مدّت زمان را غنیمت شمرد و کتاب را گرفت و به خانه برد که در همان شب آن کتاب را تا جایی که ممکن است بازنویسی کند.

    چون به نوشتن مشغول شد و نصفی از شب گذشت خوابش گرفت، ناگهان حضرت صاحب الامر(ع) ظاهر گشت و به علّامه حلّی گفت: «کتاب را به من بده و تو بخواب.»

    وقتی که شیخ از خواب بیدار شد دید که باز نویسی شده آن کتاب از کرامت صاحب الامر(ع) تمام شده است.

    در نقل دیگری آمده است: علّامه حلّی کتابی از بعضی از دانشمندان خواست که نسخه برداری کند.

    استاد سنّی آن کتاب را به علاّمه نداد چون آن کتاب مهمّی بود تا اینکه این اتّفاق افتاد که به او کتاب را داد به شرط آنکه یک شب بیشتر پیش او نماند و نسخه برداری آن کتاب کمتر از یک سال نمی شد که انجام شود.

    پس علّامه حلّی کتاب را به منزل خودش آورد و در همان شب شروع به نوشتن آن کرد، پس از اینکه چند صفحه نوشت خسته شد.

    ناگهان دید مردی که شبیه مردم حجاز است از در وارد شد و سلام کرد و نشست.

    آن شخص گفت: «ای شیخ! تو این اوراق را مسطر بکش و من می نویسم.»

    پس شیخ برای او مسطر می کشید و آن شخص می نوشت و از سرعت کتابت، مسطر به او نمی رسید.

    وقتی خروس هنگام صبح شروع به خواندن کرد کتاب تمام شده بود.

    بعضی گفتند: چون شیخ خسته شد خوابید. و وقتی بیدار شد کتاب نوشته شده بود.

    برگرفته از کتاب ملاقات علمای بزرگ اسلام با امام زمان علیه‌السلام

    تهیه و تنظیم: واحد تحقیقاتی گل نرگس(عج)

    مهدی

     

     

    موضوعات: مهدویت, عنایات امام زمان (عج) نسبت به علما
    [جمعه 1396-02-22] [ 09:13:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      عنایت امام عصر (عج)آیة اللَّه گلپایگانی ...

    نماز خواندن آیة اللَّه گلپایگانی با امام زمان علیه‌السلام در عالم رؤیا

    هنگامی که حضرت آیة اللَّه گلپایگانی به عتبات، مشرّف بودند خدمت حضرت امام حسین (ع) در حرم شریف عرض می کند: «پدر شما حضرت امیر (سلام اللَّه علیه) به من عنایتی کردند و ظرف عسلی دادند؛ شما فرزند همان بزرگوار آیا چیزی (- اشاره است به توسّلی که حضرت آیة اللَّه گلپایگانی به مقام ولایت مطلقه امیرالمؤمنین (ع) پیدا کردند و ظرف عسلی در خواب برای ایشان آوردند.)

    به من عنایت نمی کنید؟»

    آن زمان آقا در کربلا حجره آقا شیخ عبدالرّحیم که از اوتاد و مقدّسین بوده مکان داشت و همان حجره جایی بوده که مشهور است حضرت علی اکبر از بالای زین همان جا افتادند.

    آقا در خواب می بینند صف جماعتی تشکیل شده که امام جماعت، حضرت ولیّ عصر -ارواحنا فداه - هستند.

    صف اوّل، ابتدا و انتهایش معلوم نیست. صف دوّم، اوّلش معلوم نیست ولی آخرین شخص مقابل حضرت، خود آیةاللّه گلپایگانی ایستاده بود و همگی علما بودند.

    برگرفته از کتاب ملاقات علمای بزرگ اسلام با امام زمان علیه‌السلام

    تهیه و تنظیم: واحد تحقیقاتی گل نرگس(عج)

    مهدی

    موضوعات: مهدویت, عنایات امام زمان (عج) نسبت به علما
     [ 09:09:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      عنایت امام عصر (عج)به علامه حلی ...

    چگونه صاحب الزّمان را نمی توان دید در حالی که دست او در میان دست توست

    علاّمه حلّی شب جمعه ای به زیارت سیّد الشّهداء (ع) می رفت. ایشان تنها بر روی الاغی سوار شده بود و تازیانه نیز در دستش بود.

    در بین راه شخص عربی پیاده به همراه علاّمه راه افتاده و با هم به صحبت مشغول شدند. وقتی مقداری از راه رفتند علاّمه متوجّه شد که این شخص مرد دانایی است بنابراین در مورد همه مسائل علمی با هم صحبت کردند و علاّمه بیشتر متوجّه می شد که این مرد صاحب علم و فضیلت بسیاری است.

    علاّمه مشکلاتی که برایش در علوم پیش آمده بود را یکی یکی از آن شخص سؤال می کرد و آن شخص همه آنها را جواب می فرمود تااینکه به مسئله ای رسیدند که آن شخص فتوایی داد ولی علاّمه آن فتوا را ردّ کرد و گفت: «حدیثی در مورد فتوای شما نداریم.»

    آن مرد گفت: «حدیثی در این مورد شیخ طبرسی در کتاب تهذیب بیان کرده است و شما از اوّل کتاب تهذیب فلان قدر ورق بزنید در فلان صفحه در سطر چندم این حدیث را مشاهده خواهید نمود.»

    علاّمه تعجّب کرد که این شخص چه کسی است؟! آنگاه علاّمه از آن شخص پرسید: «آیا در زمان غیبت کُبری می توان امام زمان (ع) را زیارت کرد یا نه؟!»

    در این هنگام تازیانه از دست علاّمه افتاد و آن شخص بزرگوار خم شد و تازیانه را از روی زمین برداشته و در دست علاّمه گذاشت و به علاّمه فرمود: «چگونه صاحب الزّمان را نمی توان دید در حالی که دست او در میان دست توست.»

    پس علاّمه بی اختیار خود را از روی حیوان به پایین انداخت که پای آن حضرت را ببوسد و از هوش رفت. چون به هوش آمد کسی را ندید، به خانه برگشت و به کتاب تهذیب مراجعه کرد و آن حدیث را در همان صفحه و سطری که حضرت نشان داده بود ملاحظه نمود.»

    برگرفته از کتاب ملاقات علمای بزرگ اسلام با امام زمان علیه‌السلام

    تهیه و تنظیم: واحد تحقیقاتی گل نرگس(عج)

     

    موضوعات: مهدویت, عنایات امام زمان (عج) نسبت به علما
     [ 09:06:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      عنایت امام عصر (عج) به شیخ مفید ...

    جبران کردن اشتباه شیخ مفید توسّط امام زمان علیه‌السلام‌

    می گویند از روستایی کسی خدمت شیخ مفید رسید و در مورد زنی حامله که فوت کرده و فرزندش زنده است سؤال کرد که: «آیا باید شکم این زن را پاره کرده و طفل را بیرون آوریم و یا این که با آن بچّه، او را دفن کنیم؟»

    شیخ مفید فرمود: «با همان بچّه او را دفن کنید.»

    پس آن مرد برگشت. در وسط راه دید مرد اسب سواری از پُشت سر، سریع می آید، وقتی به نزدیک مرد رسید، گفت: «ای مرد! شیخ مفید فرموده است که شکم آن زن را پاره کنید و طفل را بیرون بیاورید و زن را دفن کنید.»

    آن مرد نیز همین کار را کرد. پس از مدّتی اتّفاق را برای شیخ مفید بیان کردند، شیخ فرمود: «من کسی را نفرستادم و معلوم است که آن شخص صاحب الامر (ع) بوده است. حالا که در احکام دینی اشتباه می کنم همان بهتر که دیگر احکام دینی را بیان نکنم.»

    پس به خانه رفتند و درب خانه را بستند و بیرون نیامدند.

    ناگاه از حضرت ولی عصر (ع) نامه ای برای شیخ مفید آمد که: «بر شما واجب است تا احکام دینی را بیان کنید و ما هم شما را همراهی کنیم و مواظب باشیم که اشتباه نکنید.»

    پس شیخ مفید دوباره شروع به بیان احکام دین کرد.

     برگرفته از کتاب ملاقات علمای بزرگ اسلام با امام زمان علیه‌السلام 

    واحد تحقیقاتی گل نرگس(عج)

    مهدی

    موضوعات: مهدویت, عنایات امام زمان (عج) نسبت به علما
     [ 09:03:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      زنان رجعت کننده در عصر امام زمان(عج) چه کسانی هستند؟ ...

    گروهی از یاوران حضرت بقیة اللّه ، علیه السلام، زنانی هستند که خداوند به برکت ظهور امام زمان آنها را زنده خواهد کرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند نمود.

    در منابع معتبر اسلامی نام سیزده زن یاد می شود که به هنگام ظهور قائم آل محمد، صلّی اللّه علیه وآله، زنده خواهند شد و در لشکر امام زمان به مداوای مجروحان جنگی و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت.

    در اینجا به معرفی این زنان خواهیم پرداخت.

    1. صیانه ماشطه

    او یکی از همان سیزده بانویی است که در دولت حضرت مهدی، علیه السلام، زنده شده، به دنیا بازمی گردد. وی همسر «حزقیل»، پسر عموی فرعون، و شغلش آرایشگری دختر فرعون بود.او همانند شوهرش به پیامبر زمان خود، حضرت موسی، ایمان آورده بود امّا همچنان ایمان خود را پنهان می کرد.

    نوشته اند: روزی وی مشغول آرایش دختر فرعون بود که شانه از دستش افتاد و بی اختیار نام خدا را برزبان جاری ساخت. دختر فرعون گفت: آیا نام پدر مرا بر زبان آوردی؟ گفت: نه، بلکه نام کسی را بر زبان آوردم که پدر تو را آفریده است. دختر فرعون ماجرا را نزد پدر بازگو کرد و فرعون صیانه را احضار کرد و گفت: مگر به خداییِ من اعتراف نداری؟ گفت: هرگز! من از خدای حقیقی دست نمی کشم و تو را پرستش نمی کنم. فرعون دستور داد تا تنور مسی برافروزند و همه بچه های آن زن را در حضورش در آتش افکنند. چون نوبت به طفل شیرخوارش رسید صیانه می خواست به ظاهر از دین برائت جوید که کودک شیرخوارش به زبان آمد و گفت: مادر صبر کن که تو بر حق هستی! فرعونیان آن زن و بچه شیرخوارش را در آتش افکنده، سوزاندند و خداوند دراثر صبر و تحمل آن زن در راه دین، او را در دولت امام مهدی زنده می گرداند تا هم به آن حضرت خدمت کند وهم انتقام خود را از فرعونیان بگیرد.

    2 ـ سمیه، مادر عمار یاسر

    وی هفتمین نفری بود که به اسلام گروید و بدین سبب دشمن سخت به خشم آمد و بدترین شکنجه ها را براو روا داشت.

    او و شوهرش یاسر در دام ابوجهل گرفتار آمدند و او نخست آنها را اجبار کرد که پیامبر خدا را دشنام دهند، امّا آنها حاضر به چنین کاری نشدند. او نیز زره آهنی به سمیه و یاسر پوشانید و آنها را در آفتاب سوزان نگه داشت. پیامبر که گاه از کنارشان عبور می کرد آنها را به صبر و مقاومت سفارش می نمود و می فرمود:

    صبرا یا آل یاسر فإنّ موعدکم الجنة.

    ای خاندان یاسر، صبر پیشه سازید که وعده گاه شما بهشت است.

    سرانجام ابوجهل برهریک ضربتی وارد ساخت و ایشان را به شهادت رساند.

    خداوند این زن را به پاداش صبر و مجاهدتی که در راه اعتلای اسلام نشان داد و بدترین شکنجه را از دشمن خدا تحمل کرد، در ایّام ظهور مهدی آل محمد، صلّی اللّه علیه وآله، زنده خواهد نمود تا تحقق وعده الهی را ببیند و در لشکر ولیّ خدا به یاوران آن حضرت خدمت کند.

    3 ـ نسیبه، دختر کعب مازنیه

    او معروف به «ام عماره» و از زنان فداکار صدر اسلام است که در برخی از جنگهای پیامبر اسلام، صلّی اللّه علیه وآله، شرکت جسته و مجروحان جنگی را مداوا کرده است. او در جنگ احد بهترین نقش را ایفا کرد. با دیدن صحنه فرار مسلمانان و تنها گذاشتن پیامبر به دفاع از جان شریف پیامبر پرداخت و در این راه بدنش زخمهای فراوان برداشت.

    پیامبر عزیز این فداکاری را ستود و به فرزندش عماره چنین فرمود:

    امروز مقام مادر تو از مردان جنگی والاتر است.

    پس از فروکش کردن جنگ، نسیبه با سیزده زخم سنگین به همراه دیگر مسلمانان به خانه برگشت و به استراحت پرداخت. با شنیدن فرمان پیامبر خدا، صلّی اللّه علیه وآله، که فقط مجروحان جنگ باید به تعقیب دشمن بشتابند، نسیبه از جای برخاست و آماده رفتن شد، امّا به علت شدت خونریزی نتوانست شرکت کند. همین که پیامبر از تعقیب دشمن برگشت، پیش از آنکه به خانه برود، عبداللّه بن کعب مازنی را برای احوالپرسی نسیبه و سلامتی وی به نزد او فرستاد و چون از سلامتی وی آگاه گشت شادمان موضوع را به پیامبر خبر داد.

    نسیبه از کسانی است که برای یاری امام مهدی، علیه السلام، زنده خواهد شد.

    4. امّ ایمن

    از زنان پرهیزکار و خدمتکار حضرت رسول، صلّی اللّه علیه وآله، است. پیامبر به او مادر خطاب می کرد و می فرمود:

    هذه بقیة اهل بیتی.

    این زن، باقی مانده ای از خاندان من است.

    وی همواره در کنار زنان مجاهد، در جبهه جنگ به مداوای مجروحان می پرداخت.

    ام ایمن از شیفتگان خاندان امامت بود که در ماجرای فدک، حضرت زهرا، علیهاالسلام، او را به عنوان شاهد معرفی کرد. وی پنج یا شش ماه پس از پیامبر از دنیا رفت. خداوند به برکت مهدی آل محمد، علیه السلام، به هنگام ظهور، او را زنده می گرداند تا در لشکرگاه امام به خدمت گماشته شود.

    5. امّ خالد

    در روایت دو بانو بدین نام مشهور شده اند: ام خالد احمسیه و ام خالد جهنّیه. شاید مقصود ام خالد مقطوعة الید (دست بریده) باشد که یوسف بن عمر، پس از به شهادت رساندن زیدبن علی بن الحسین در کوفه، دست او را به جرم شیعه بودن قطع کرد. در کتاب رجال کشی درباره شخصیت و مقام این زن فداکار از امام صادق، علیه السلام، مطلبی ذکر گردیده که حایز اهمیت است. ابوبصیر گوید: در خدمت امام صادق نشسته بودیم که ام خالد مقطوعة الید از راه رسید. حضرت فرمود:

    ای ابابصیر، آیا میل داری که کلام امّ خالد را بشنوی؟

    من عرض کردم: آری ای فرزند رسول خدا، با شنیدن آن شادمان می گردم… در همان موقع ام خالد به خدمت امام آمد و سخن گفت. دیدم وی در کمال فصاحت و بلاغت صحبت می کند. سپس حضرت پیرامون موضوع ولایت و برائت از دشمنان با او سخن گفت.

    6. زبیده

    مشخصات کاملی از او نقل نشده است. احتمال دارد زبیده زن هارون الرشید باشد که شیخ صدوق، رحمة الله علیه، درباره اش گفته است: وی یکی از هواداران و پیروان اهل بیت است. هنگامی که هارون دانست از شیعیان است قسم خورد که طلاقش دهد. زبیده کارهای خدماتی بسیاری داشت که یکی آبرسانی به عرفات است. همچنین نوشته اند وی یکصد کنیز داشت که پیوسته مشغول حفظ قرآن بودند و همیشه از محل سکونت او صدای تلاوت قرآن شنیده شد. زبیده در سال 216 ق. رحلت کرد.

    7. حبّابه والبیّه

    از زنان والامقامی است که دوره زندگی هشت امام معصوم را درک کرد و پیوسته مورد لطف و عنایت ایشان قرار داشت. در یک یا دو نوبت به وسیله امام زین العابدین و امام رضا، علیهماالسلام، جوانی اش به او بازگردانده شد. اولین ملاقات وی با امیر مؤمنان، علیه السلام، بود که از آن حضرت دلیلی بر امامت درخواست کرد. حضرت در حضور وی سنگی را برداشت و بر آن مهر خود را نقش کرد و اثر آن مهر در سنگ جای گرفت و به او فرمود: پس از من هر که توانست در این سنگ چنین اثری برجای بگذارد او امام است. از این رو حبابه پس از شهادت هر امامی نزد امام بعدی می رفت و آنان مهر خود را بر همان سنگ می زدند و اثر آن نقش می بست. نوبت که به امام رضا، علیه السلام، رسید حضرت نیز چنین کرد. حبابه نه ماه پس از رحلت امام رضا، علیه السلام، زنده بود و پس از آن بدرود حیات گفت.

    روایت شده است که وقتی حبابه به خدمت امام زین العابدین رسید یکصد و سیزده سال از عمرش سپری شده بود. حضرت با انگشت سبابه خود اشاره ای نمود و جوانی اش بازگشت.

    همچنین نوشته اند: صورت حبابه از زیادی سجود سوخته و از عبادت همانند چوب خشکیده ای شده بود.

    8. قنواء

    دختر رشید هجری، یکی از شیعیان و پیروان علی، علیه السلام، و خود از یاران باوفای حضرت امام جعفر صادق، علیه السلام، است وی دختر بزرگمردی است که در راه محبت و دوستی امیر مؤمنان به طرز دلخراشی به شهادت رسید. از گفتار شیخ مفید برمی آید که قنواء به هنگام ورود پدرش نزد عبیداللّه بن زیاد شاهد قطع دو دست و دو پای پدر خود بوده و به کمک دیگران بدن نیمه جان پدر را از دارالاماره بیرون آورده و به خانه منتقل کرده است. روزی قنواء به پدرش گفت: پدرجان، چرا این همه خود را به رنج و مشقت عبادت می اندازی! پدر درجواب گفت: دخترم، پس از ما گروهی خواهند آمد که بینش دینی و شدت ایمانشان از ما، که این همه خود را به زحمت عبادت انداخته ایم، بیشتر است.

    http://www.hawzah.net

     

    مهدی

    موضوعات: مهدویت, زنان رجعت کننده در عصر امام زمان(عج)
     [ 02:48:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      بدون شرح ...

     

     

     

    اما من ..

     

     

    موضوعات: مهدویت
     [ 11:52:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      شبهات ...

    ٤ـ آیا بعد از استقرار حکومت حضرت مهدی (عج) گناهى صورت نخواهد گرفت؟
    مهم ترین عامل صدور گناه از انسان طمع و حرص او به اندوختن مال دنیا و احساس نیاز انسان به متاع دنیا است.
    وقتى انسان به قدر کفایت از مال و ثروت بهره مند گشته و عزت و آبروى اجتماعى بیابد و بینش او الهى شود و دنیا و متاع آن برایش بی ارزش گردد و به یقین برسد که تمامى وعده هاى الهى حق اند و - گرچه دیگران نخواهند و نپسندند و در سر راه تحقق آن مانع بتراشند - بالأخره محقق خواهند شد. اگر انسان به یقین برسد که معاد و حساب و کتابى در کار است و بهشت و آنچه در آن است قابل مقایسه با عمر دنیا و آنچه در آن است نبوده، دیگر انگیزه اى براى ارتکاب گناه باقى نمی ماند. به خصوص که بنابر برخى روایات و استدلال های برخى محققان فرزانه، عمر ابلیس نیز با قیام حضرت مهدی (عج) تمام خواهد شد و به استناد برخی روایات؛ آن ملعون به دست نبى اکرم (صلی الله علیه و آله) در بیت المقدس ذبح خواهد شد و تسویلات و وسوسه ها و تزیین هاى او هم منقطع می گردد. (المیزان فی تفسیر القرآن، ج 14، ذیل آیه 36، سوره حجر، ص 160  ? 161 و 175) از طرف دیگر؛ موانع بی شمارى؛ مثل حکومت عدل فراگیر که رهایى از عدالت آن امکان ندارد، محیط امن و امان و سالم و عدم پذیرش فساد و تباهى و گناه از طرف عموم مردم، مانع صدور گناه خواهد بود، پس انگیزه، مفقود و مانع، موجود می شود. لذا گناه صادر نمی شود، در این زمینه نیز احادیث فراوان است.


    مهدویت

    موضوعات: مهدویت, شبهات
    [دوشنبه 1396-02-18] [ 04:36:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      شبهات ...

    در حکومت امام زمان<عج>فقیر پیدا می شود؟

    آنچه از روایات استفاده می شود این است که؛ جنگ حضرت مهدى (عج) با ظالمان و ستمگران هشت ماه به طول می انجامد و بعد از گذشت هشت ماه از ظهور آن حضرت (عج)، کشورهای مختلف مسخّر ایشان گشته و حکومت عدل در سراسر جهان برقرار می شود، کفر و شرک و نفاق ریشه کن می گردد. از این رو؛ هیچ ستمگرى بر جامعه اى حکومت نکرده و زمینه گناه، به خصوص گناهان اجتماعى از بین می رود. زمین گنج هاى معدنى و روییدنى خود را خارج نموده و حقوق فقرا از ظالمان و ثروتمندان گرفته و بین فقرا و نیازمندان تقسیم می شود، به گونه اى که جایى براى پرداخت صدقه و زکات باقى نمی ماند؛ زیرا همه غنى و بی نیاز می شوند.
    آمنه اسفندیاری - بخش مهدویت تبیانمهدویت

    موضوعات: مهدویت, شبهات
     [ 04:31:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      معرفی کتاب ...

    1.مهدی موعود علیه السلام

     

    این کتاب شامل موضوعات زیر می باشد :

    – زندگی نامه حضرت مهدی

    – احادیث معصومین درباره حضرت مهدی                                                                   
    – سخنان و نامه های گران بهای حضرت مهدی

     2.شش ماه پایانی

    این روزها حوادث و اتفاقاتی که در گوش و کنار جهان به ویژه در عراق و سوریه و … در جریان است، باعث شده بسیاری آن‌ها را از جمله حوادث آخر الزمان و نزدیک به ظهور به شمار آورند.

    لذا کتاب «شش ماه پایانی» را که با توجه به احادیث ائمه اطهار و پیشگویی معصومین(علیهم الاسلام) به حوادث شش ماه مانده به ظهور پرداخته، را برای عموم قرار دهیم تا با خواندن آن ببینیم آیا واقعاً حوادث رخ داده در عراق و شام و عرستان و سایر ملل اسلامی و غیر اسلامی با حوادث پیش گویی شده مطابقت دارد یا خیر.


    این کتاب نوشته مجتی الساده است و توسط آقای محمود مطهری‌نیا به فارسی ترجمه شده است.

    این کتاب هرگز وقتی برای ظهور تعیین نمی‌کند بلکه حوادثی را که روایات در شش ماه قبل از ظهور بیان کرده‌اند را معرفی می‌کند و شرح می‌دهد.

     www.atige.ir

    موضوعات: معرفی کتاب مهدویت
    [یکشنبه 1396-02-17] [ 05:35:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      الفبای مهدویت ...

    کتاب الفبای مهدویت نوشته ی مجتبی تونه ای

     این کتاب با نثر شیوا ودربر گیری مسایل مهدویت که به صورت حروف الفبا دسته بندی شده واین امکان را به خواننده می دهد تا به طور سریع به مطلب دست پیدا کند ودر بحث جامعه ی قبل وبعد از ظهور و ویژ گی جامعه ی آخرالزمان و دلایل غیبت حضرت مهدی(عج)واین که امام زمان منتظر و مشتاق تر از ما در امر ظهور هستند .

     باتوجه به این که برخی  اسباب وزمینه ساز ظهور هستند ما به عنوان یک فرد از جامعه ی اسلامی که منتظر ظهور آن حضرت هستیم باید با شناسایی موانع ظهور وبا سعی در بر مرتفع کردن این موانع وظیفه ی خود را در حد توان به انجام رسانیم .

    مهدویت

    موضوعات: مهدویت, معرفی کتاب مهدویت
    [پنجشنبه 1396-02-14] [ 10:40:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      شبهات مهدویت ...

    چگومهدویتنگي تسخير جهان با ياران معدود 

    سؤال:
    ممکن است توضيح دهيد؛ چگونه با جمعيت روز افزون بشر که اکنون طبق آمارگيري هاي دقيق از سه ميليارد بيشتر است، حضرت صاحب الزمان عليه السلام با سيصد و سيزده نفر دنيا را مسخر مي فرمايد؟
    و چگونه ممکن است مثلاً سه ميليارد نفر تسليم يک جمعيت اندک معدود شوند و از عادات و اخلاق و برنامه ها و سنن خود دست بردارند؟
    آيا غلبه آن حضرت بطور اعجاز و خرق عادت است يا آنکه با ملاحظه اسباب و علل و عوامل ظاهري نيز غلبه و پيروزي آن جناب ممکن است؟
    جواب:
    بر حسب روايات و احاديث شريفه، وقتي حضرت صاحب الامر عليه السلام ظاهر مي شوند، نخست سيصد و سيزده نفر از خواص اصحاب آن حضرت در مکه معظمه حاضر خدمتش مي گردند و وقتي عده اصحاب و اجتماع کنندگان به ده هزار نفر رسيد از مکه خارج مي شوند [1] .
    و اما غلبه آن حضرت و حکومت جهاني اسلام، ممکن است بطور اعجاز و خرق عادت انجام يابد و ممکن است با فراهم شدن اسباب و علل ظاهري باشد و ممکن است به هر دو نوع واقع شود، چنانکه پيشرفت و غلبه پيغمبر اکرم صلي الله و عليه و‌آله و قواي اسلام به هر دو نوع بود.

    //www.abfa-kb.ir/

    موضوعات: مهدویت, شبهات
     [ 10:31:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      شبهات مهدویت ...

     

     چرا از اول امامت، غیبت کبرا شروع نشد؟
    اوقات از پشت پرده با مردم سخن می گفت تا مردم برای پذیرش غیبت امام دوازدهم مهیا شوند.

    علاوه بر این، اگر غیبت کبرا از همان اول صورت می گرفت، وجود مقدس امام زمان(ع) مورد غفلت واقع می شد و کم کم به فراموشی می پیوست. بنابراین غیبت صغرا آغاز شد تا شیعیان در آن ایام به وسیله نواب با امام خود تماس داشته و در وجود حضرت تردید نداشته باشند.مهدویت

    موضوعات: مهدویت, شبهات
     [ 10:26:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      موضوعات کلامی وعرفانی مهدویت ...

     

    شناخت شبهات وپاسخ گویی به آن ها
    ضرورت بحث از وجود منجی
    اثبات وفلسفه وجود عنصری امام
    انتظاربشرازدین درعصرظهور


    مهدویت

     

     

    موضوعات: مهدویت, گنجینه موضوعات مهدویت
     [ 10:19:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      هدف از تدوین تحقیق پایانی ...

    #تحقیق_پایانی_1

    هدف از تدوین تحقیق پایانی، سنجش میزان شناخت طلبه نسبت به انجام روشمند یک تحقیق علمی، و ارتقاء مهارت او در به کارگیری منابع علمی معتبر و استفاده مطلوب از آنهامی باشد.

    بدین منظور جهت آشنایی بیشتر اساتید راهنما و طلاب پژوهشگر با اصول و شیوه نامه تدوین و نگارش تحقیق پایانی دوره عمومی (سطح 2) نکات لازم در این خصوص ،ارائه می گردد

    از آنجا که در عصر حاضر پیوند آموزش و پژوهش یکی از دغدغه های مدیران مراکز علمی می باشد،ضرورت پرداختن به امر تحقیق، ساماندهی پژوهش های علمی و ارائه آموزشهای مهار تی لازم در این زمینه امری اجتناب ناپذیر است.

    حوزه های علمیه به عنوان مراکز علوم دینی که وظیفه نشر معارف دینی را به عهده دارند یکی از مهمترین رسالت های خود را تربیت نیروهای پژوهشگر و خلاق درزمینه معارف دینی دانسته و همواره سعی نموده اند در این عرصه پیش قدم باشند.

    در همین راستا مهمترین فعالیت پژوهشی طلاب در دوره عمومی حوزه، ارائه تحقیق پایانی می باشد

     

    پژوهش

    موضوعات: نگارش تحقیق پایانی
     [ 08:15:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      بهترین معلم جهان ...

    انتخاب بهترین معلم جهان

    از میان ۲۰ هزار کاندیدا، مگی مک دانل معلم کانادایی که در مناطق قطبی تدریس می‌کند برنده جایزه

    یک‌میلیون دلاری بهترین معلم دنیا شد.


    به گزارش “دویچه وله” مگی مک دانل” معلمی که در مناطق قطبی تدریس می‌کند به عنوان بهترین معلم دنیا انتخاب شد. هیئت داوران این معلم کانادایی را از میان ۲۰ هزار کاندیدا از ۱۷۹ کشور جهان برگزید. پروژه‌های مگی مک دانل کمک شایانی به بهبود وضعیت زندگی شاگردان مدرسه‌اش در مناطق محل سکونت بومیان “اینویت” داشته است. یکی از این پروژه‌ها جمع‌آوری ۲۰ هزار دلاری کمک برای تاسیس غذاخوری بوده است.


    مگی مک دانل"، پس از پایان تحصیلاتش به مدت پنج سال عازم آفریقا شد تا با پروژه مبارزه با ایدز همکاری کند. او سپس به کانادا بازگشت و شش سال است که در مناطق دورافتاده و قطبی خدمت می‌کند، جایی که کمتر معلمی حاضر به خدمت در میان بومیان “اینویت” است. زمستان‌های طولانی، الکل، خودکشی، مواد مخدر و بارداری در سنین کم در میان دختران از چالش‌های نسل جوان بومیان اینویت است.


    انتخاب بهترین معلم جهان و اهدای جایزه یک میلیون دالری برای سومین سال متوالی است که برگزار می‌شود. در سال۲۰۱۶ پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در یک پیام ویدئویی برنده این جایزه را اعلام کرد و به وی تبریک گفت.

    dari.sputniknews.com

     

    موضوعات: مناسبت ها
    [سه شنبه 1396-02-12] [ 05:30:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      معلم ...

     

     

    موضوعات: مناسبت ها
     [ 05:17:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ویژگی معلم ...

    ویژگی‌های معلم در مورد پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

    در زمینه اثربخشی فعالیت معلم، پژوهش‌هایی صورت گرفته است که براساس این پژوهش‌ها، ویژگی‌های زیر را فهرست کرده‌اند:

    · استفاده متنوع از مطالب و روش‌های تدریس

    · آموزش همراه با شور و شوق

    · رفتار آموزشی مطابق با وظیفه و کار آموزشی

    · پرهیز از عیب‌جویی و انتقادات تند و خشن

    · استفاده بیشتر از سبک تدریس غیرمستقیم

    · تأکید بیشتر بر محتوای آموزشی.[7]

     

    بنابر آنچه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت یک معلم خوب:

    · رابطه‌اش با دانش‌آموزان مثبت است.

     

    · به احساسات دانش‌آموزان توجه می‌کند.

    · نظم و کنترل کلاس را در اختیار دارد.

    · محیط مطلوبی برای یادگیری پدید می‌آورد.

    · از کار با دانش‌آموزان لذت می‌برد.

    · دانش‌آموزان را به فعالیت‌های یادگیری می‌کشاند.

    · خلاق و نوآور است.

    · به آموزش مهارت خواندن تأکید دارد.

    · دانش‌آموزان را به داشتن تصویر خوبی از خود هدایت می‌کند.

    pajoohe.ir

    موضوعات: ویژگی معلم-خوب
     [ 05:15:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ویژگی یک معلم نمونه ...

    ویژگی یک معلم نمونه از نگاه قرآن

    در آیات متعددی از قرآن، در توصیف ویژگی­های پیامبران، صفاتی برای آنان نقل شده است. با توجه به این‌که این بزرگواران برترین و والاترین مربیان و معلمان بشریت هستند، این صفات می‌‌تواند سرمشق خوبی برای دیگر افراد، در امر تربیت مردم باشد.

    مهم‌ترین ویژگی یک مربی خوب، دلسوز بودن او است که این حالت به اشکال گوناگون ظهور می‌‌کند. 

    1. هم‌دل بودن:

    اگر یک مربی دلسوز زیردستان خود نباشد، اهمیت زیادی برای آنان قائل نمی‌‌شود و عاقبت و سرنوشت آنها برایش ارزش زیادی نخواهد داشت. در توصیف پیامبر گرامی اسلام(ص) در قرآن آمده است: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ» (توبه، 128.) از خود شما پیامبری به سویتان آمده که رنج کشیدن شما برایش سخت است.

    2. علاقه‌‌مندی زیاد به رشد یافتن:

    مربی و معلم خوب کسی است که رشد و ترقی شاگردانش منتهای آرزویش باشد و در این کار سر از پا نشناسد. در ادامه آیه قبل، به عنوان وصف دیگر پیامبر(ص)، چنین می‌‌گوید: «حَرِیصٌ عَلَیْکُم»؛ او اشتیاق زیادی برای هدایت شما دارد.

    3. مهربانی:

    مهربان بودن صفتی قلبی است که لازمه تربیت کردن است. مربی نامهربان راه به جایی نخواهد برد. از این‌رو در پایان آیه سابق چنین آمده است: «بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیم»؛ او نسبت به کسانی که راه حق را پذیرفته و اهل ایمان شده‌اند، بسیار مهربان است.

    4. تلاش شبانه روزی:

    یک مربی واقعی که دلسوز باشد، شبانه روز در فکر امور مربوط به زیردستان خود بوده و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌‌کند. زمان برای او مطرح نیست و هر وقت که لازم باشد، وظیفه خود را به جا می‌‌آورد. حضرت نوح در شرح وظیفه خود چنین می‌‌گوید: «قَالَ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ دَعَوْتُ قَوْمِى لَیْلًا وَ نَهَارً»(نوح، 5) خدایا من شبانه روز مردم را به سوی تو دعوت کردم.

    5. غم‌‌خوار بودن:

    در توصیف حالات پیامبر گرامی اسلام(ص) در آیات متعددی قرآن آمده است که آن قدر غم‌‌خوار مردم بودند که به خاطر اصرار آنان بر گمراهیشان آن‌ قدر غمگین می‌‌شد که نزدیک بود از بین برود. در سوره شعراء آمده است: «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَّفْسَکَ أَلَّا یَکُونُواْ مُؤْمِنِین »( شعراء،3)نزدیک است که به خاطر ایمان نیاوردن مردم، به خاطر غم و اندوه خود را هلاک کنی.

     منبع:http://www.islamquest.net

    عکس

    موضوعات: 12 اردیبهشت (روز استاد)
     [ 03:13:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      حقوق استاد نسبت به شاگرد ...

    حقوق استاد نسبت به شاگرد
    استاد و شاگرد وظایف و حقوق متعددی بر گردن یکدیگر دارندکه می توان آنها را به دو قسمت تقسیم کرد:

    1- وظایف معلم نسبت به شاگرد که شامل وظایف اخلاقی تربیتی و وظایف علمی آموزشی است. 2- وظایف شاگرد نسبت به معلم و استاد.

    در این جا به وظایف شاگرد نسبت به معلم و استاد اشاره داریم.

    1.ارج نهادن به استاد و تجلیل از مقام علم و دانش. 2.تواضع و فروتنی در برابر استاد.3.دوری کردن از صحبت آمرانه با استاد.4.با احترام یادکردن از استاد.5.سرمشق گرفتن از استاد.  6.سپاسگزاری از ارشاد و هشدار های استاد.7.تحمل تندی های احتمالی استاد.8.در انتظار استاد و شرفیابی به محضر او. 9. عدم ایجاد مزاحمت برای اشتغالات استاد. 10.آراستن و پیراستن برون و درون به هنگام ورود بر استاد. 11.عدم تحمیل وقت تدریس بر استاد.12.عدم مزاحمت برای استراحت استاد 13.نشستن با نزاکت و ادب در محضر استاد.14.مراقبت از حالات و رفتار خود در محضر استاد.15.تنظیم صدا و گفتار و تلطیف آن در محضر استاد و…

    برای اطلاع بیشتر به کتاب «آداب تعلیم و تربیت در اسلام» ترجمه دکتر سید محمدباقر حجتی مراجعه فرمایید.

    منبع :http://www.islamquest.net

    طلاب

    موضوعات: 12 اردیبهشت (روز استاد)
     [ 03:06:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      برگزاری کرسی آزاد اندیشی حجاب و الگوی فاطمی در زندگی امروزی ...

    به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) داراب کرسی آزاد اندیشی با موضوع حجاب و الگوی فاطمی در زندگی امروزی با حضور طلاب و استادان و مسئولین برگزار کرد.
    «خانم زهره افسرده» از اساتید این حوزه علمیه به عنوان استاد ارائه کننده با ذکر دلایل عقلی و نقلی اصل ضرورت حجاب و پوشش را اثبات و اقسام حجاب و زینت در آیات و روایات را بیان کرد.
    خانم افسرده گفت حجاب آثاری به دنبال دارد از جمله ایجاد امنیت و آرامش روانی برای فرد و افراد جامعه و دو اصل مهم که در پوشش باید به آن توجه کرد 1- اینکه پوشش محرک نباشد 2- تنگ و چسبان نباشد.
    وی اظهار داشت: نقش طلاب و جایگاه آنها به عنوان سفیران دینی در اجتماع بسیار مهم است لذا طلاب باید با تاسی از حضرت زهرا(س) به عنوان بهترین الگوی نمونه زنان چند گام فراتر از افراد غیر طلبه باشند.
    «خانم نسرین علوی نیا » استاد منتقد : ضمن بیان تاثیر روان شناسی رنگها بر روی افراد گفت: ما هیچ منعی برای تنوع در پوشش نداریم و طلاب می توانند از پوشش متنوع استفاده کنند در صورتی که به زمان(اعیاد یا عزاداری) و مکان (رسمی یا غیر رسمی )حضور یا عدم حضور نامحرم را مورد توجه قرار دهند و بر اساس آن با توجه به جایگاه خود به عنوان یک طلبه پوشش مناسب انتخاب نمایند.
    وی افزود: در مورد پوشش باید توجه داشته باشیم که موجب رواج فساد و فحشا و فرهنگ بیگانه در جامعه نشود
    در پایان « زهرا معصومی » فرمانده پایگاه ومدیر حوزه علمیه به عنوان استاد داور این جلسه اظهار داشت: طلبه باید همواره یک گام جلوتر از افراد غیر طلبه باشد و در امر پوشش و حجاب نیز باید همین گونه باشد و بهترین نوع حجاب را برای خود در نظر بگیرد و در کنار شرعیات اخلاقیات را نیز رعایت کند.با توجه به اینکه طلبه در تمام ابعاد زندگی به ویژه حجاب و پوشش برای دیگران الگوست و همچنین مروج احکام و معارف دینی است بنابراین باید دقت بیشتری داشته باشدتا بتواند معارف دینی را با عمل خود بهتر به دیگران انتقال دهد.
    آنچه مهم است و باید در زمینه پوشش مد نظر داشت این است که
    1-اصل ،هدایت انسان و رسیدن به کمال است چرا که انسان خلیفه الهی است باید برترین پوشش را انتخاب کند.
    2-آیا این پوشش مورد رضایت الهی است و جلب توجه کننده برای نامحرم است یا نه؟

    کرسی

    موضوعات: گزارشات پژوهشی
     [ 02:55:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      نشست پژوهشی چیستی و چرایی پژوهش ...

    به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) داراب نشست های پژوهشی با عنوان چیستی و چرایی پژوهش و اخلاق پژوهشگری ویژه عموم طلاب برگزار نمود.
    «خانم عفت کمال» معاون پژوهش این پایگاه هدف از برگزاری این سلسله نشست ها را ارتقاء دانش طلاب در زمینه پژوهش و چگونگی بهره گیری از آن و متخلق شدن به اخلاق پژوهشگری دانست.
    خانم کمال گفت: پژوهش یکی از اهداف نظام های آموزشی است و در سراسر دنیا اساسا نظام های آموزشی بر اساس میزان پژوهشگری که تربیت می کنند مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرند و رشد علمی در هر جامعه ای مرهون پژوهش های جدید آن جامعه می باشد.
    وی افزود: پژوهش به معنای کپی و مونتاژ کردن نیست، بلکه بهره گیری از کارهای موجود در جهت گام برداشتن رو به جلو در راستای انجام تحقیقات جدید می باشد.
    معاون پژوهش خاطرنشان کرد: داشتن انگیزه الهی، صبر و حوصله، امانت داری ، جامع نگری و… و دوری از رذایل اخلاقی از جمله شهرت زدگی، شتاب زدگی ،دخالت دادن خواسته های شخصی، حاشیه پردازی از ویژگی های اخلاقی یک پژوهشگر به شمار می آید که طلاب باید سعی کنند خود را متخلِّق به این ویژگی ها نمایند.
    لازم به ذکر است این سلسه نشست ها در فروردین ماه 96به تفکیک برای هر پایه در ساعات پژوهشی برگزار گردید.

    نشست

    موضوعات: گزارشات پژوهشی
     [ 02:52:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      کارگاه پژوهشی ...

    برگزاری کارگاه نامه نگاری
    به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) داراب با هدف ارتقاء توان طلاب در امر نویسندگی، اقدام به برگزاری کارگاه نامه نگاری با حضور طلاب کرد.
    «خانم خاتون فتحی» استاد ادبیات، ضمن اشاره به انواع نامه ها به تفاوت شیوه نامه نگاری در قدیم و حال حاضر پرداخت.
    خانم فتحی افزود: باید نامه ها در حجم کم و به صورت خلاصه نوشته شود و از زیاده گویی و طولانی کردن کلام خودداری شود.
    استاد ادبیات خاطر نشان کرد: پرهیز از تعریف و تمجید، استفاده از واژه های صحیح و… از جمله نکاتی است که در نامه نگاری باید به آن توجه شود.
    در پایان طلاب به صورت عملی یک نامه اداری جهت ارزیابی به استاد تحویل دادند.

    کارگاه

    موضوعات: گزارشات پژوهشی
     [ 02:49:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      کارگاه پژوهشی ...

    کارگاه پژوهشی معرفی نرم افزار و نقد وبلاگ طلاب

    به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران ، مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) داراب با هدف ترویج فرهنگ پژوهش و ارتقاء سطح دانش و مهارت پژوهشی طلاب مدرسه ، اقدام به برگزاری نشست پژوهشی نمود.

    «خانم عفت کمال» معاون پژوهش مدرسه  علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) داراب اظهار داشت: در مرکز فناوری اطلاعات حوزه های علمیه خواهران نرم افزار موبایل رهاورد پژوهش طراحی و تولید شده که آثار پژوهشی طلاب حوزه های علمیه خواهران که در جشنواره های پژوهشی (علامه حلی ، بانوی کرامت و رشد) شرکت داده شده اند و در ارزیابی از قابلیت نشر در فضای مجازی برخوردار هستند در این نرم افزار وجود دارد.

    وی افزود این نرم افزار از امکانات متنوعی از جمله امکان مشاهده اطلاعات و چکیده آثار به صورت آفلاین، دسته بندی موضوعی مقالات، جستجوی پیشرفته در بین (عناوین ، موضوعات و…) ، علامت گذاری صفحات و… دارد که طلاب می توانند جهت دریافت و نصب این نرم افزار از طریق بازار آن را دانلود نمایند.

    خانم کمال به صورت عملی قابلیت های نرم افزار را توضیح دادند و سپس به اشتراک گذاری این نرم افزار در بین طلاب اقدام نمودند.

    وی ضمن تشکر از طلابی که در کارگاه وبلاگ نویسی شرکت داشتند وبلاگ طلاب را بررسی و نکات لازم جهت ایجاد یک وبلاگ پژوهشی با الگوگیری از پایگاه پویش مربوط به معاونت پژوهش مرکز مدیریت اشاره نمود. استفاده از اطلاع رسانی پژوهشی (مصاحبه، گزارش، خبر، معرفی آثارعلمی و…) آموزش پژوهش ، ایجاد بانک اطلاعات پژوهشی و… از اهم ویژگی های یک وبلاگ پژوهشی می باشد.

    نشست

     

    نشست

    موضوعات: گزارشات پژوهشی
     [ 02:43:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت