معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) داراب از برگزاری کارگاه پاراگراف نویسی خبر داد.

خانم عفت کمال ضمن اشاره به برگزاری این کارگاه مجازی گفت: هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی با شیوه نوشتن یک پاراگراف علمی می باشد.

وی به تعریف پاراگراف پرداخت و گفت: پاراگراف مجموعه‌ای از چند جمله است که یک مفهوم اصلی را شرح می‌دهد و این مفهوم اصلی در «جمله موضوع» بیان می‌شود که اغلب نخستین جمله‌ی پاراگراف است و اندکی با تورفتگی نوشته می‌شود.

وی افزود: پاراگرافی که سامان‌دهی خوبی داشته باشد، سه بخش اصلی دارد که شامل: اول جمله موضوع؛ سخن اصلی پاراگراف و مرکز توجه آن را بیان می‌کند. دوم جمله پشتیبان که با عرضه اطلاعات بیش‌تر و یا آوردن نمونه‌هایی، جمله موضوع را شرح و گسترش می‌دهد و سوم جمله نتیجه مشخص می‌کند که پاراگراف به پایان رسیده و نکته‌ مهمی را یادآور می‌شود که خواننده باید به خاطر داشته باشد.

وی افزود: از نظرکیفی ُیک پاراگراف خوب دارای انسجام و وحدت موضوعی می باشد. انسجام به معنای سازمان دهی اطلاعات ارایه شده در قالب جمله های پشتیبان است که سبب می شود خواننده متن به راحتی متن را بفهمد

خانم کمال گفت:  اگر انسجام به رابطه و نظم افقی میان جملات پشتیبان باز می گرددُ وحدت موضوعی به رابطه عمودی میان جملات پشتیبان و جمله ی موضوع اشاره دارد.به عبارت دیگرُ مطالبی که برای پشتیبانی ازجمله ی موضوع ارایه می شوند باید همگی در راستای مدعای اصلی پاراگراف باشند در غیر این صورت انحراف از وحدت به حساب آمده و باید حذف شوند.

پاراگراف نویسی

موضوعات: کارگاه آموزشی, پاراگراف نویسی
[سه شنبه 1399-03-06] [ 09:47:00 ق.ظ ]