معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) ومسئول پژوهش پايگاه صدیقه کبري بسیج طلاب داراب از برگزاری کارگاه فیش نویسی با هدف ایجاد آمادگی بهتر و بیشتر در طلاب برای کسب مهارت های پژوهشی خبر داد.

 خانم علوی نیا استاد حوزه و دانشگاه پس از بیان معنی لغوی و اصطلاحی فیش و فیش نویسی به مشخصات و شکل فیش اشاره کردند و سپس به بیان ابزار ها و وسایل فیش برداری از قبیل برگه یادداشت، قلم یادداشت، وسیله غلط گیری ، برگه دان، برگه راهنما، گیره کاغذ و فهرست راهنما پرداختند و نمونه هایی از برگه های راهنمای موضوع «کلی» و موضوعات «عام» مربوط به آن را به طلاب آموزش دادند.

ایشان افزودند: در صورتی که مطالب مستند و معتبر، مختصر و کوتاه باشند، تمامی آن را روی فیش می نویسیم و ماخذ آن را در ذیل مطالب می آوریم و نام این فیش را «فیش مطلبی» می گذاریم و چنان چه مطالب قابل استناد و اعتبار، طولانی و مفصل باشند، از نوشتن آنها روی فیش خودداری می کنیم و فقط به ذکر آن در فیش اکتفا می کنیم و نام این فیش را «فیش ماخذی» می گذاریم.

وی گفت: هیچ گاه روی یک فیش نباید دو یا چند موضوع متفاوت نوشته شود، زیرا یکسان و واحد نبودن مطالب هر برگه از نظر موضوع، طبقه بندی و بازیابی فیش ها را در آینده با مشکل رو به رو می سازد و محقق را در هنگام مراجعه و استفاده از آنها در اشتباه و سردرگمی می افکند.

 58

موضوعات: مناسبت ها, کارگاه آموزشی, هفته کتاب و کتابخوانی, پاراگراف نویسی
[جمعه 1401-08-27] [ 08:37:00 ب.ظ ]