کانون پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب








شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو





موضوعات


  • همه
  • اصول مقاله نویسی
  • معرفی کتابخانه های دیجیتال
  • مناسبت ها
  • گزارشات پژوهشی
  • نگارش تحقیق پایانی
  • مهدویت
  • گنجینه موضوعات عاشورایی
  • نشانه گذارى (نگارشی)
  • اشعار مهدوی
  • رحلت امام خمینی و حماسه 15 خرداد
  • آموزش پژوهش
  • چکیده مقالات طلاب مدرسه
  • چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
  • کارگاه آموزشی
  • هفته کتاب و کتابخوانی
  • بروشور پژوهشی
  • هفته پژوهش 1396
  • برنامه های هفته کتاب 97
  • نشست پژوهشی
  • سیر مطالعاتی ایمان و توحید در کلام رهبری
  • نشست کتابخوانی درفضای مجازی
  • میزگرد آنلاین
  • کارگاه شناخت ویژگی های زنان و تحلیلی بر آن

  •  
      اصول مقاله نویسی ...

    مقاله علمی:
    مقاله علمي معمولاً در نتيجه پژوهش منطقي، ژرف و متمركز نظري، عملي يا مختلط، به كوشش يك يا چند نفر در يك موضوع تازه و با رويكردي جديد با جهت دستيابي به نتايجي تازه، تهيه و منتشر ميگردد. (اعتماد و همكاران،1381 ،ص2 ) چنين مقالهاي در واقع گزارشي است كه محقق از يافتههاي علمي و نتايج اقدامات پژوهشي خود براي استفاده ساير پژوهشگران، متخصصان و علاقمندان به دست مي دهد.
    تهيه گزارش از نتايج مطالعات و پژوهشهاي انجام شده، يكي از مهمترين مراحل پژوهشگري به شمار ميرود؛ زيرا اگر پژوهشگر نتواند دستاوردهاي علمي خود را در اختيار ساير محققان قرار دهد، پژوهش او هر اندازه هم كه مهم باشد، به پيشرفت علم كمكي نخواهد كرد؛ چون رشد و گسترش هر عملي از طريق ارائه و به هم پيوستن دانش
    فراهم آمده از سوي فرد فرد انديشمندان آن علم تحقق مي يابد.
    همان طور كه پژوهشگر پيش از اقدام به پژوهش، نيازمند توجه و بررسي يافتههاي علمي پژوهشگران قبل از خود است تا بتواند يافتههاي علمي خود را گسترش بخشد، ديگران نيز بايد بتوانند به يافتههاي پژوهشي او دسترسي پيدا كنند و با استفاده از آنها فعاليتهاي علمي خود را سازمان داده، در ترميم و تكميل آن بكوشند.
    از امتيازهاي مهم يك مقاله ميتوان به مختصر ومفيد بودن، بِروز بودن و جامع بودن آن اشاره كرد؛ زيرا محقق ميتواند حاصل چندين ساله پژوهش خود در يك رساله، پاياننامه، پژوهش، يا حتي يك كتاب را به اختصار در يك مقاله علمي بيان كند تا پژوهشگران ديگر بتوانند با مطالعه آن مقاله از كليات آن آگاهي يابند و در صورت نياز بيشتربه اصل آن تحقيقات مراجعه كنند.

    موضوعات: اصول مقاله نویسی
    [یکشنبه 1395-03-16] [ 02:03:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      سیره امام خمینی(ره) ...

    امام(ره) و احیای حقایق فراموش شده اسلام
    مهمترین کارى که امام بزرگوار ما در سطح دنیاى اسلام انجام داد، این بود که ابعاد سیاسى و اجتماعى اسلام را احیاء کرد. از روزى که استعمار وارد کشورهاى اسلامى شد، همه تلاش استعمارگران و سلطه‏گران این بود که ابعاد سیاسى و اجتماعى اسلام، عدالتخواهى، آزادیخواهى و استقلال‏طلبى اسلام را از اسلام حذف کنند. سلطه‏گران براى این‏که استیلاى خود را بر ملتها و منابع کشورهاى اسلامى هرچه بیشتر گسترش دهند، خود را ناچار مى‏دیدند که ابعاد سیاسى اسلام را از اسلام جدا کنند و اسلام را به معناى تسلیم در مقابل حوادث، تسلیم در مقابل اشغالگر و تسلیم در مقابل دشمن ظالم و قوى پنجه تفسیر کنند. امام حقایق فراموش‏شده اسلام را احیاء کرد؛ عدالتخواهى اسلام را سرِ دست بلند کرد؛ ضدّیت اسلام را با تبعیض و اختلاف طبقاتى و اشرافیتها علنى کرد. از روز اوّل تا روزهاى آخر عمر، امام بزرگوار روى قشرهاى مستضعف، پابرهنه‏ها و محرومان تکیه کرد. بارها و بارها در آغاز تشکیل نظام اسلامى و در طول ده سال عمر با برکتش در مقام رهبرى نظام اسلامى، به مسؤولان و به همه ما تأکید کرد که باید رعایت حال ضعفا را بکنید؛ شما مرهون طبقه پابرهنه این کشورید. عزیزان من؛ ملت بزرگ ایران! هر جا و در هر موردى ما به این توصیه امام توجّه نمودیم و در برنامه‏ریزیها، قانونگذاریها، اجرا و عزل و نصبها، به این نصیحت عمل کردیم، پیروزى نصیب ما شد….
    در مورد مردم، مهمترین کارى که امام کرد، این بود که مفهوم مردم‏سالارى را از چیزى‏که طرّاحان دمکراسى غربى و عوامل آنها در صحنه‏هاى عملى مى‏خواستند نشان دهند، به‏کلّى دور کرد. سعى آنها این بود که این‏طور القاء کنند که مردم‏سالارى با دین سالارى و دیندارى سازگار نیست. امام این مفهوم باطل را زایل کرد و مردم‏سالارى دینى - یعنى همان جمهورى اسلامى - را در دنیا مطرح نمود. او به زبان هم اکتفا نکرد؛ صرفاً استدلال فکرى هم نکرد؛ عملاً این را نشان داد
    فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب در چهاردهمین سالگرد رحلت امام خمینی 14/3/1382

     

    موضوعات: رحلت امام خمینی 14 خرداد, سیره امام
    [جمعه 1395-03-14] [ 06:25:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      سیره امام خمینی(ره) ...

    ایشان تا آخرین لحظات حیاتشان، ذکر و نماز و دعا را از دست ندادند. حاج احمدآقا فرزند عزیز حضرت امام مى‏گفتند: پیش از ظهر روز آخر حیات امام(ره)، ایشان روى تخت دایماً نماز مى‏خواندند. مدتى گذشت، بعد پرسیدند: ظهر شده است؟ گفتم: بلى. آن وقت خواندنِ نماز ظهر و عصر با نوافلش را شروع کردند. بعد از اتمام نماز، مشغول ذکر گفتن شدند و تا لحظاتى که در حالت اغما بسر مى‏بردند، مرتب پشت سر هم مى‏گفتند: «سبحان‏اللَّه والحمدللَّه ولااله‏ الّااللَّه واللَّه‏ اکبر، سبحان‏ اللَّه والحمدللَّه ولااله ‏الّااللَّه واللَّه‏ اکبر». این کار براى ما درس است. ما که رهبرمان را دوست داریم، باید به کارها و روحیات او توجه کنیم و از آن درس بگیریم.
    فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت با فرماندهان و اعضای کمیته‌های انقلاب اسلامی 18/3/136

     

    موضوعات: رحلت امام خمینی 14 خرداد, سیره امام
     [ 06:23:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      سیره امام خمینی(ره) ...

    آزادی و استقلال توأم با معنویت و اخلاق

    هنر بزرگِ امام بزرگوار ما این بود که چارچوب محکمى را براى این انقلاب به وجود آورد و نگذاشت این انقلاب در هاضمه قدرتها و جریانهاى سیاسىِ مسلّط هضم شود. شعار «نه شرقى، نه غربى، جمهورى اسلامى»، یا شعار «استقلال، آزادى، جمهورى اسلامى» که تعالیم امام و خطّ اشاره انگشت ایشان در دهان مردم انداخت، معنایش این بود که این انقلاب متّکى به اصول ثابت و مستحکمى است که نه به اصول سوسیالیزمِ اردوگاه آن روز شرق ارتباطى دارد، نه به اصول سرمایه‏دارىِ لیبرال اردوگاه غرب. علّت این‏که شرق و غرب با این انقلاب دشمنى کرده‏اند و سرسختى نشان داده‏اند، همین بود.
    این انقلاب بر پایه اصول مستحکمى بنا شد؛ هم اجراى عدالت را مورد نظر قرار داد، هم آزادى و استقلال را - که براى ملتها از مهمترین ارزشهاست - مورد توجّه قرار داد، هم معنویت و اخلاق را. این انقلاب، ترکیبى از عدالتخواهى و آزادیخواهى و مردم‏سالارى و معنویت و اخلاق است؛
    فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ زائران حرم امام خمینی (ره)14/3/1381

    موضوعات: رحلت امام خمینی 14 خرداد, سیره امام
     [ 06:22:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      معرفی آثار مکتوب امام ...

    دیوان اشعار امام از جمله کتابهایی است که هر سال درنمایشگاه کتاب تهران وبعد از آن در کتاب فروشی های سراسر کشور جزء پرفروش ترین آثار ایشان قرار می گیرد و این مهم حداقل در حوزه آثار ادبی امام از جمله اشعار ایشان نشان دهنده این امر بوده که آثار قلمی امام در حوزه شعر مورد قبول اهل این فن قرار گرفته و با گذشت سال ها هنوز هم اهالی شعر در کنار آثار قدیمی نگاهی هم به آثار امام دارند.
    دیوان شعر امام خمینی کتابی است که در ۶ فصل غزلیات، رباعیات، قصاید، مسمط، ترجیع بند و اشعار پراکنده تنظیم شده که توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) انتشار یافته‌ است. اشعار این دیوان که بیشتر آنها در سبک عراقی سروده شده‌اند، به زبان‌های دیگری نیز ترجمه و انتشار یافته‌اند. همچنین این دیوان در برخی از تلویزیونهای ملی اروپایی معرفی شده‌ است.
    http://www.yjc.ir/

    موضوعات: رحلت امام خمینی 14 خرداد, معرفی آثار مکتوب امام
     [ 06:18:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      معرفی آثار مکتوب امام ...

    صحیفه امام
    مطالعه آثار شفاهی و مکتوب سیاسی و اجتماعی و حتی شخصی و خانوادگی امام خمینی (ره‌)‌ ،‌راهی برای پی بردن به خصوصیات روحی ابعاد شخصیتی و روش ها و منش های دینی و سیاسی و روابط شخصی و اجتماعی رهبر کبیر انقلاب اسلامی است که در مجموعه کتابهایی تحت عنوان “‌ صحیفه امام “‌ جمعی آوری شده و بازگو کننده زوایای پیدا و پنهان روح امام خمینی ( ره‌ )‌ است.
    تا کنون پیامها و سخنان امام خمینی (ره )‌ در صدها اثر با عنواین مختلف و به زبانهای گوناگون در داخل و خارج کشور منتشر شده است که یکی از مهمترین آثار به چاپ رسیده از ایشان ،‌صحیفه نور است که با وجود کاستی‌ها و اشکالاتی که در این مجموعه وجود داشت ،‌جامع ترین مرجع برای محققان و علاقمندان به آثار امام خمینی (ره )‌ بوده است . صحیفه اما م، ‌مجموعه آثار امام خمینی (ره )‌ شامل نامه‌ها ،‌پیامها ،‌اجازه نامه‌های شرعی ،‌تلگراف ها ،‌ بیانات و سخنرانی‌ها از فروردین سال 1312 تا اردیبهشت 1368 هچری شمسی است که در هر مجلد به یک مقطع از تاریخ عمر شریف امام خمینی (ره) پرداخته شده است.

    موضوعات: رحلت امام خمینی 14 خرداد, معرفی آثار مکتوب امام
     [ 06:16:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      معرفی آثار مکتوب امام ...

    کتاب آداب الصلوه

    کتاب ” آداب الصلوه “‌ که تاریخ نگارش آن به دوم ربیع الثانی 1361 هجری قمری برابر با 30 فروردین 1321 هجری شمسی باز می‌گردد، ‌بیان تفصیلی آداب قلبی و اسرار معنوی نماز است. سه سال پیش از تألیف این کتاب،‌همین معانی در “‌ سر الصلوه “‌ به صورت موجز و به زبان خواص اهل عرفان به نگارش در آمده بود؛‌ ولی همانطور که معظم له فرموده‌اند کتاب “‌ آداب الصلوه‌"‌ را تألیف کردند تا عده بیشتری از مطالب آن بهره ببرند. “‌ پی از این رساله‌ای فراهم آوردم که به قدر میسور از اسرار الصلوه در آن گنجانیدم و چون آن را با حال عامه تناسبی نیست ؛‌ در نظر گرفتم که سطری از آداب قلبیه این معراج روحانی را در سلک تحریر در آورم . شاید برداران ایمانی را از آن تذکری و قلب قاسی خود را تأثری حاصل آید."‌
    کتاب آداب الصلوه دارای دو مقدمه است که در مقدمه اول آن ،‌ امام خمینی (ره‌) پس از توصیه‌های خود به فرزند مرحوم شان حاج سید احمد آن را به ایشان تقدیم کرده‌اند در مقدمه دوم همه،‌ امام خمینی ره ) ‌این کتاب را به فاطمه طباطبایی ،‌همسر مروم حجت‌الاسلام حاج سید احمد خمینی اهدا کرده‌اند .
    آداب الصلوه را به طور قطع باید یکی از کتابهای زیبا درباره نماز دانست . این کتاب دارای سه “‌ مقاله است “‌ که “‌مقاله اول ” در باب “‌آداب قلبیه و وظایف باطنیه نماز و بلکه تمام عبادات و مناسک “‌ مقاله دوم با عنون “‌ در مقدمات نماز و بعضی آداب قلبیه آن “‌ و مقاله سوم نیز با عنوان “‌ در مقارانات نماز “‌ است .

    موضوعات: رحلت امام خمینی 14 خرداد, معرفی آثار مکتوب امام
     [ 06:15:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      نقش زن از نگاه امام ...

    تحصیل و تدریس فرصتی برای همه

    اگر انسان روح بلندی داشته باشد و افق فکری او وسیع بوده و بینش و بصیرت حقیقی در وجود او باشد، به یقین موانع را کنار زده و به سعادت واقعی دست خواهد یافت. به نظر می رسد سخن حضرت امام «ره» پیام بزرگی برای زنان جامعه اسلامی است و آن پیام چیزی جز تحصیل دانش و معرفت در تمام جنبه های زندگی نیست
    امروزه آن بندهایی که به عقاید ما بسته شده بود رها شده [است]. امروزه تمام قشرهای ملت مشغول به تربیت و تعلیم هستند. بانوان هم مشغول هستند. الآن بانوان مشغول هستند. الان بانوان جزو طلاب علوم دینیه در قم و در جاهای دیگر هستند و خودشان هر جا هستند، مشغول تربیت و تعلیم هستند و این امری است که در این انقلاب تحقق پیدا کرد. آن وقت همچو محصور کرده بودند که برای بانوان هیچ حقی قائل نبودند که حتی در یک مجمع ده نفری وارد بشوند و مسئله علمی را بگویند و مسئله عقیدتی را هم بگویند. امروزه اینها می توانند با همه حفظ جهات اسلامی در همه جای کشور تبلیغات بکنند؛ بلکه در خارج از کشور هم ما بسیار عقب افتاده بودیم در این امور و امروز باید تلافی کنیم باید نقیصه ها را دفع کنیم و حالا طوری شده که خانم ها همدوش با سایر برادران در تحصیل علم و عرفان و فلسفه و تمام شعب علم و ان شاءاللّه صنعت فعالیت می کنند.
    http://www.hawzah.net/

    موضوعات: نقش زن از نگاه امام
     [ 06:12:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      نقش زن از نگاه امام ...

    نقش تربیتی زن

    زن در نظام اسلامی فردی است که از لحاظ گوهر هستی و اصل مبدأ، همتای مرد است و همانند مرد به تناسب طبیعت و ماهیت شخصی خود دارای حقوق، وظایف و مسئولیت هایی است. در مجموعه مسئولیت های وی در جامعه اسلامی نقش تربیتی زن به عنوان مادر در بالاترین درجه اهمیت است. حضرت امام «ره» در این باره چه زیبا می فرماید:

    زنان به تربیت انسان ها که همانا شغل انبیاء است، اشتغال دارند. دامن زن بهترین و بالاترین مکتب و مدرسه است برای تربیت اولاد و زن به بزرگ ترین و مهم ترین شغل عالم که تربیت و بزرگ کردن کودک و تحویل او به جامعه است، اشتغال دارد. قرآن مجید هنگامی که احترام به پدرو مادر را بازگو می کند، برای گرامیداشت مقام زن و اهمیت نقش تربیت او، نام مادر را جداگانه و مستقل مطرح می کند؛ لکن با همه حق شناسی ها و تجلیل های مشترک پدر و مادر هنگامی که می خواهد از زحمات پدر و مادر یاد کند، از زحمت مادر سخن می گوید و نه از زحمت پدر.
    نقش تربیتی زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛ زیرا زنان علاوه بر این که خود یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، انسان های فعال اعم از مرد یا زن را در دامان خود تربیت می کنند و پرورش می دهند.
    زن در مقام تربیت همانند معلّمی است که دو وظیفه اساسی دارد: یکی اصلاح خود و دیگری اصلاح فرزندان و متعلمان خویش؛ زیرا مادر به دلیل نزدیکی تنگاتنگ با کودک در دوران جنینی و در سال های مهم و اولیه شکل گیری شخصیت، بر جسم و جان و افکار و اندیشه ها و ارزش های کودک به عنوان نخستین الگو تأثیر می گذارد و برای تأثیر گذاری مثبت و مطلوب مادر بر کودک، خود باید آراسته به کمال، تقوا، تهذیب نفس، اخلاق نیکو و عمل ثواب باشد در این شرایط است که به تعبیر امام مبدءِ همه سعادت ها از دامان زن بر می خیزد.
    http://www.hawzah.net/

    موضوعات: رحلت امام خمینی 14 خرداد, نقش زن از نگاه امام
     [ 06:09:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      نقش زن از نگاه امام ...

    زن، آزاد و مسئول در تعیین سرنوشت

    یکی از محورهایی که در حضور اجتماعی بانوان مورد تأکید است مسئله مشارکت سیاسی آنهاست. زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. زن ها در جمهوری اسلامی باید رأی بدهند، همان طوری که مردان حق رأی دارند، زن ها هم حق رأی دارند؛ همان طوری که مردها باید در امور سیاسی دخالت کنند، زنها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند و در فعالیت های اجتماعی و سیاسی همدوش مردان باشند.
    یکی دیگر از صحنه های مشارکت فراگیر، مسئله سازندگی همه جانبه کشور است که هیچ کس نباید و نمی تواند تردید کند که بدون حضور فعال بانوان، جامعه اسلامی بتواند در این امر توفیق کامل به دست آورد. حضرت امام «ره» در این باره می فرماید:
    همه ملت ایران بخصوص زنان باید این خرابه هایی که برای ما گذاشته اند را بسازند، زنان شیردل و متعهد همدوش مردان عزیز به ساختن ایران عزیز پرداخته، چنانکه به ساختن خود در علم و فرهنگ پرداخته اند و شما شهر و روستایی را نمی یابید که جز آنکه در آنها جمعیت فرهنگی و علمی از زن های متعهد و بانوان اسلامی ارجمند به وجود آمده است.
    یکی دیگر از عرصه های حضور اجتماعی که بانوان از نظر دینی وظیفه دارند در آن مشارکت نموده و فعال باشند تلاش در عرصه فرهنگی به معنای وسیع کلمه است. شما می دانید که فرهنگ اسلام در این مدّت مظلوم بود. این فرهنگ را باید زنده کرد و شما خانم ها همان طوری که آقایان مشغول هستند، همان طور که مردها در جبهه علمی و فرهنگی مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید.
    نظارت فعال و متعهدانه بر آنچه که در جامعه اسلامی می گذرد، وظیفه شرعی همه افراد جامعه بخصوص زنان است. باید همه افراد بخصوص زنان در مسائل اجتماعی و سیاسی وارد باشند و ناظر؛ هم به مجلس ناظر باشند هم به کارهای دولت ناظر باشند و اظهار نظر بکنند.

    عفاف و حجاب دژی تسخیرناپذیر

    وضعیتی که در بسیاری از جوامع دامنگیر زنان شده، به این ترتیب است که زنان را به عنوان مشارکت اجتماعی بازیچه دست شهوت رانان زیاده طلب کرده اند. حضرت امام «ره» برای مصون ساختن زنان جامعه اسلامی از این خطر توجه خاصی به عفاف و حجاب داشته و می فرماید:
    امروزه باید خانم ها وظایف اجتماعی و دینی خودشان را عمل بکنند و عفت عمومی را حفظ بکنند و روی آن عفت عمومی کارهای اجتماعی و سیاسی را انجام دهند.

    وی در جایی دیگر بیان می دارد:

    پاکدامنی و حجاب نشانه آزادگی است و زنان آزاد آنانند که با حیا و پاکدامن باشند، آزادگی خاستگاه و منشأ بسیاری از صفات نیک و سلوک پسندیده از جمله حیا و خویشتنداری است. بانوان ایران ثابت کردند که دستخوش این توطئه ها نشدند و نمی شوند و ثابت کردند که در دژ محکم عفت و عصمت هستند و جوانان صحیح و برومند و دختران عفیف و متعهد به کشور تسلیم خواهند کرد و هیچ گاه نخواهند در آن راه هایی که قدرت های بزرگ برای تباه کردن این کشور پیش پای آنها گذاشته بودند، به آن راه ها نخواهند رفت.
    http://www.hawzah.net/

     

    موضوعات: رحلت امام خمینی 14 خرداد, نقش زن از نگاه امام
     [ 06:06:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت