کانون پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب








شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو





موضوعات


  • همه
  • اصول مقاله نویسی
  • معرفی کتابخانه های دیجیتال
  • مناسبت ها
  • گزارشات پژوهشی
  • نگارش تحقیق پایانی
  • مهدویت
  • گنجینه موضوعات عاشورایی
  • نشانه گذارى (نگارشی)
  • اشعار مهدوی
  • رحلت امام خمینی و حماسه 15 خرداد
  • آموزش پژوهش
  • چکیده مقالات طلاب مدرسه
  • چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
  • کارگاه آموزشی
  • هفته کتاب و کتابخوانی
  • بروشور پژوهشی
  • هفته پژوهش 1396
  • برنامه های هفته کتاب 97
  • نشست پژوهشی
  • سیر مطالعاتی ایمان و توحید در کلام رهبری
  • نشست کتابخوانی درفضای مجازی
  • میزگرد آنلاین
  • کارگاه شناخت ویژگی های زنان و تحلیلی بر آن

  •  
      فلسفه غیبت امام زمان(عج) ...

    موضوع این تحقیق فلسفه غیبت از منظر روایات ائمه معصومین علیه السلام می باشدبه این ضرورت که دلایل غیبت طولانی امام زمان (عج)که تا کنون به درازا کشیده شده است وذهن هر شیعه اثنی عشری را متوجه این غیبت کرده است .

    با توجه به روایات علتهایی باعث طولانی شدن غیبت شده که در این تحقیق به ان می پردازیم.این تحقیق به روش کتابخانه ای انجام شده است وبه بررسی فلسفه غیبت امام زمان در روایات پرداخته شده است.

    کلید واژه: فلسفه ،غیبت ،امام زمان (عج)،انتظار

    موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
    [پنجشنبه 1396-04-08] [ 04:00:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      بررسی حق الناس و حق الله در اسلام ...

     این مقاله به بررسی موضوع حق الله و حق الناس در اسلام می پردازد.به این ضرورت که از مباحث مهم و قابل بررسی روایی و قرآنی که تاکنون بحث مستقلی در علم فقه پیرامون آن صورت نگرفته است، مسئله معیار تشخیص حق الله و حق الناس است. این در حالی است که در مباحث و کتب فقهی، مصادیق بسیاری از حق الله و حق الناس مورد عنایت و بحث قرار می گیرد.

    حق عبارت است از سلطنتی که برای خصوص انسان نسبت به دیگری، اگر چه اعتباری باشد، مانند مال، یا شخص و یا هر دو، قرار داده شده است. حال اگر در اینجا رابطه انسان با طرف دیگر، کامل باشد و برای هر نوع تصرف، صلاحیت و شایستگی داشته باشد، ملک نامیده می شود و اگر ناقص و صرفاً یک نوع تصرف باشد، حق خواهد بود. تقسیم حق به حق الله و حق الناسبه لحاظ «صاحب حق» است. البته می توان حق حیوانات، حق ملائکه، حق جنیان و حق اشیا را هم به این تقسیم اضافه کرد، مثل حق درختان، حق کوهها، حق دریاها و… . لذا حق از لحاظ صاحب حق به اقسام متعددی بر می گردد، ولی موضوع این تحقیق همان حق الله و حق الناس است.

    در این مقاله سعی می شود معیارهایی که روایات و آیات قرآنی وفقهای شیعه در این زمینه مطرح کرده اند، مورد کنکاش و تأمل قرار گیرد. همچنین تعاریف مختلف حق، حکم و مصادیق مهم حق الله و حق الناس مورد بررسی قرار می گیرد.

    واژه های کلیدی: حق، اسلام،حق الله، حق الناس.

    موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
     [ 03:58:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ویژگی های روانشناختی دوران بلوغ نوجوانان ...

       موضوع این مقاله بررسی ویژگی های روانشناختی دوران بلوغ در نوجوان می باشد.نوجوانی دوره ای پر تلاطم از زندگی سراسر فراز و نشیب آدمی است  که  دامنه ان از 13 تا 18 سالگی امتداد دارد .   غالب توانمندی های ذهنی و خلاقیت ها در این دوره شکوفا می شود و در عین حال به لحاظ ویژگی های حساس این دوره ، بیشترین آسیب پذیریهای  روانی و اجتماعی را نیز در این دوره شاهد هستیم . بلوغ در این دوره بحرانی است که اتفاق می افتد . این دوره منشا تغییرات زیادی در وجود نوجوان است و موجب میشود که به گونه ای متفاوت , رفتار و احساس  کند , نگاهش نسبت به جهان تغییر کند و گاه دچار تشویش و نگرانی می  شود , تصمیم گیری مشکل میشود  که این عامل موجب بروز مشکلاتی در برخورد نوجوان با خانواده و جامعه  می شود . اگر نوجوان مسائل و مشکلات بلوغ را در محیطی سرشار از تفاهم و صمیمیت با کمک پدر و مادر بشناسد , این دوره را به طور طبیعی و بدون ناراحتی پشت سر می گذارد .

        این مرحله , زمان تغییر سریع رشد و نمو تغییرات سریع اجتماعی است . در حال حاضر بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را نوجوانان تشکیل میدهند . به همین دلیل پرداختن به مسایل نوجوانان در دوره بلوغ از اهمیت ویژه ای برخوردار است . وظیفه پدر و مادر در قبال بلوغ فرزند خود این است که ببیند تا چه حد به فرزند خود فضا می بخشد و به او اجازه  می دهد که احساس استقلال پیدا کند.

     کلیدواژه ها:نوجوان، بلوغ،خانواده، اسلام.

     

    موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
     [ 03:56:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      تأثیر تغذیه بر حالات معنوی انسان ...

    موضوع این مقاله بررسی تاثیر تغذیه بر حالات معنوی انسان می باشد.قرآن كریم، پاسخگوی تمام نیازهای مادی و معنوی انسان در مسیر رشد و كمال، و جامع برنامه‌ها و دستور العمل‌هایی است كه در پرتو آن می‌توان به سعادت دنیوی و اخروی نائل شد.از این رو در كنار بیان احكام،دستوراتی نیز در حیطه زندگی مادی انسان،در آیات قرآن به چشم می‌خورد كه به عنوان مقدمه و ابزاری مهم در جهت تحقق هدف آفرینش و كمال مادی و معنوی او به شمار می‌رود.

    از طرف دیگر انسان دارای دو بعد روحی و جسمی است كه بر همدیگر تأثیر گذارند و رشد و تعالی هر كدام به دیگری وابسته است.از این رو حفظ سلامت بخش مادی به عنوان وسیله‌ای ارزشمند در جهت كمال و تعالی او بسیار حائز اهمیت می‌باشد.تغذیه به عنوان مهم‌ترین عامل سلامتی،تأثیر بسزایی در روند تكامل روح و جسم انسان دارد؛از این رو نوع و كیفیت تغذیه بسیار مورد توجه اسلام بوده واحكام و دستورات ارزشمندی در قرآن و روایات به این موضوع اختصاص یافته‌اند.

    این مقاله در صدد آشنایی با فرهنگ ناب اسلامی در موضوع تغذیه و بررسی آثار آن بر حالات معنوی انسان و نهادینه کردن آن در زندگی افراد و جامعه اسلامی می‌باشد.

    كلید واژه‌ها :تاثیر، حالات، معنویت، غذا، تغذیه، قرآن كریم، فرهنگ تغذیه.

    موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
     [ 03:54:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      آزادی انسان و رابطه آن با ارتداد ...

      عنوان نوشتاری را که پیش رو دارید ، آزادی انسان و رابطه آن با ارتداد می باشد. به این ضرورت و هدف که باتوجه به اینکه ایمان دینی مبتنی برانتخاب واختیارودر راستای آزادی های واقعی آدمی ووعقلانیت وعمل صالح مایه رشدوحرکت انسان است وازسوی دیگردرجهان جدید ودست آوردهای عقلانیت مدرن وطرح پرسش هاوآموزه های معرفت شناختی که ایمان انسان رابه مخاطره می اندازد درهمچنین چالشی، درموردحدود آزادی انسان واثبات حق ارتدادضرورت دارد که بابهره گیری از میراث روایی وآیات اسلامی این موضوع به صورت کامل موردبررسی قرارگیردتا از این طریق شبهات پاسخ داده ومسئله به صورت دقیق و درست فهمیده شود.

    مقصودازآزادی عقیده آزادی انسان درانتخاب ایده ونظری ازمیان نظریات وآراءمختلف درمقولات گوناگون است.انسان درمواجهه بایک موضوع درابتدای امرموضعی را اتخاذ می کند که پس ازتحلیل ومقایسه آن با آرای دیگرممکن است موضع خود را حفظ و یا از آن عدول کرده عقیده دیگری را اتخاذ کند. ارتداد در اصطلاح دینی در دو معنی به کارمی رود.برگشت وانکاردین اسلام وانکاربعضی آموزه های مسلم وضروری دین.

    در این مقاله که با روشی توصیفی به شیوه کتابخانه ای صورت گرفته است بحث لغوی و اصطلاحی مرتد و ارتداد از منابع مختلف استفاده و در قرآن کریم و احادیث اهل بیت(علیهم السلام) به بررسی آن پرداخته و به آیات و روایاتی در این مورد استناد شده است. در ادامه نیز به تعریف مرتد فطری و مرتد ملی از دیدگاه فقهای امامیه و برخی احکام فقهی آنها اشاره شده است. هم چنین تعریف ضروری دین در فقه و مرتد بودن منکر آن بررسی شده و نظر فقهای شیعه نقل گردیده و خاطر نشان شده که دشنام دهنده به پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) و امامان معصوم (علیهم السلام) بلکه قاذف مادر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و امام و حضرت زهرا(علیها السلام) مرتد و منکر ضروری دین است و علاوه بر بیان نظر فقهای اهل سنت به ارتباط بین ارتداد و آزادی بیان و اندیشه و نیز شرح و تبیین آیه ی شریفه ی « لا اکراه فی الدین » پرداخته شده است .

    کلید واژه ها: آزادی،ارتداد،انسان،حق،کتاب،سنت.

     

    موضوعات: چکیده مقالات طلاب مدرسه
     [ 03:52:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت