کانون پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب








شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو





موضوعات


  • همه
  • اصول مقاله نویسی
  • معرفی کتابخانه های دیجیتال
  • مناسبت ها
  • گزارشات پژوهشی
  • نگارش تحقیق پایانی
  • مهدویت
  • گنجینه موضوعات عاشورایی
  • نشانه گذارى (نگارشی)
  • اشعار مهدوی
  • رحلت امام خمینی و حماسه 15 خرداد
  • آموزش پژوهش
  • چکیده مقالات طلاب مدرسه
  • چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
  • کارگاه آموزشی
  • هفته کتاب و کتابخوانی
  • بروشور پژوهشی
  • هفته پژوهش 1396
  • برنامه های هفته کتاب 97
  • نشست پژوهشی
  • سیر مطالعاتی ایمان و توحید در کلام رهبری
  • نشست کتابخوانی درفضای مجازی
  • میزگرد آنلاین
  • کارگاه شناخت ویژگی های زنان و تحلیلی بر آن

  •  
      راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم از دیدگاه آیات وروایات ...

     این پایان نامه به بررسی موضوع راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم از دیدگاه آیات وروایات می پردازد.بررسی پیشگیری از جرم به این خاطراهمیت وضرورت پیدا می کند که در جامعه سرنوشت اعضایش به هم پیوسته است وامکان حرکتی جدای از حرکت کلی نیست وتنها با سلامت جامعه می توان سالم ماند و پیشگیری از جرم می تواند ضامن سلامتی آن باشد.

        تعريف جرم آسان نيست جرم به عملي گويند كه وجدان جمعي را جريحه دار كند به بيان ديگر هر فعل يا ترك فعلي كه نظم ، صلح و آرامش اجتماعي را مختل سازد و قانون براي آن مجازاتي تعيين كرده باشد جرم محسوب ميشود در قرآن وروایات هر گاه جرمی به وقوع می پیوست فوراً مورد نکوهش واقع می گرفت و برای جلوگیری از گسترش آن راه کارهایی به مردم آموزش داده می شد.

         در این پایان نامه مفهوم جرم و عوامل ارتکاب جرم و راهکارهای پیشگیری از جرم مورد بررسی قرار می گیرد. روشی که در این پایان نامه به کار گرفته شده است روشی کتابخانه ای می باشد.

       کلیدواژه‌ها: جرم،مجرم،پیشگیری،اجتماع،مجازات،خانواده.

    موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
    [پنجشنبه 1396-04-08] [ 03:46:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      بیت المال و چگونگی مصرف آن در قرآن و روایات ...

        موضوع این پایان نامه بیت المال و چگونگی مصرف آن در اسلام می باشد.بیت المال به معنای اموال عمومی و حکومتی و هر آنچه که مردم به نحوی در آن حق دارند, استعمال می شود و گاهی به معنای مکانی است که اموال عمومی در آن نگهداری می شود. بررسی سیره ای پیامبر و حضرت علی (علیهما السلام) در توزیع بیت المال اهمیت دارد زیرا اگر سيرة توزيع مساوي بيت المال در اسلام بر پايه يك منطق دائمي و فراگير استوار باشد، اين رويه صرف نظر از شرايط تاريخي، شامل مصاديق امروزي بيت المال از جمله درآمدهاي انفال نيز خواهد شد. در مقابل، ارتباط دادن توزيع مساوي بيت‌المال به صلاحديد حاكم اسلام، راه را براي ديگر صلاحديد‌ها در تقسيم منابع عمومي دولت خواهد گشود.

          گرچه دوران حکومت پیامبر(صلی الله علیه وآله) و به تبع آن, اداره امور بیت المال از ناحیه آن حضرت، محدود به ده سال بود و از طرفی منابع تامین کننده بیت المال و مصارف آن محدود به مدینه و اطراف آن بوده است، ولی با این حال شیوه آن حضرت در گردآوری، حفظ و نگهداری، تقسیم و مصرف آن در موارد خاص خود دارای جایگاه خاصی است. چه این که سیره علمی و عملی آن حضرت نشان از حضور قطعی قدرت سیاسی و مدیریتی وی در اداره امور مالی مسلمانان می باشد. همان طور که حضرت علی(علیه السلام) خود را ملزم به تبعیت از آن حضرت در مدیریت بیت المال می داند و سیره آن حضرت را سرمشق رفتارهای خود قرار می دهد، این سیره عملی پیامبر(صلی الله علیه وآله) می تواند سرمشق مناسبی برای تمام مدیران بیت المال باشد.

        روشی که در این پایان نامه به کار گرفته شده است روشی توصیفی به شیوه کتابخانه ای می باشد که به موارد مصرف بیت المال و سیره معصومین در مصرف آن می پردازد.

    کلیدواژه ها:بیت المال،انفال، زکات، خمس.

     

     

    موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
     [ 03:42:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      بررسی اسلام هراسی زمان پیامبر صلی الله علیه وآله و عصر حاضر ...

         “اسلام هراسی” اصطلاحی است که از یک مواجهه وتقابل فرهنگی وپیچیده  ازجانب مخالفان اندیشه ومبانی اسلامی درجهان حکایت می نماید.هرچند پدیده اسلام هراسی ازنظرزمانی به عصرحاضر اختصاص نداشته وازبدو پیدایش وظهوراسلام سابقه داشته ومشرکین ویهود، دیگران را ازنزدیک شدن به پیامبراسلام واندیشه ها وتعالیم اسلامی بیم می دادند ؛ اما نمی توان منکر این نکته شد که این پدیده در دوران معاصرخصوصا پس از یازدهم سپتامبر ازیک حرکت بسیارسریع ورشد کمی وکیفی برخوردارگردیده است  که شاید درهیچ یک از دورانهای دیگرسابقه نداشته است. وحتي برخي نظریه پردازان جهان غرب ازپديده «اسلام هراسي» به عنوان یک بحران سیاسی اجتماعي براي شهروندان اروپايي و آمريکايي ياد مي کنند.

         در واقع اسلام هراسی نوعی ایدئولوژی،جریان وتحول فکری است که با استفاده ازروش های گوناگون با آموزه های دینی،ارزشها ومقدسات اسلامی به مخالفت می پردازد،و تصویری که از مسلمانان در اذهان مردم جهان می سازد یک تصویر خشن و متعصب با روحیه کشتار و ترور که هیچ گونه عقلانیت و منطقی را بر نمی تابد که در واقع هدف طراحان و مجریان این جریان از این تصویرسازی کاذب و به دور از تمدن نشان دادن اسلام و مسلمین است وازاین طریق می خواهندکه دربین مسلمانان وآموزهای اسلامی فاصله بیاندازند. ومی خواهند برای همه مردم وبویژه غرب بگویندکه مسلمانان ازاین چینن دین وتمدن که دورازعقلانیت ،کرامت های انسانی وآزادیهای بشری است پیروی می کنند.

        در این پژوهش با رویکردی توصیفی – تحلیلی به تشریح این پدیده و اسباب و عوارض مختلف آن که به روابط میان غرب و جهان اسلام مرتبط است خواهد پرداخت و رهیافت هایی را پیشنهاد خواهد دارد که در درمان این پدیده نگران کننده می تواند سهیم باشد.پدیده ای که جهان اسلام ومسلمانان را در مسر سلسله مستمری از بدفهمی وبدرفتاری ها قرار داده است.همچنین این پژوهش از جهت نوع جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و از جهت نوع نگرش توسعه ای می باشد.

    کلیدواژه ها:اسلام، هراس،تاریخ،راهکار،ریشه.

     

     

    موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
     [ 03:40:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      بررسی حق الناس و حق الله در اسلام ...

       این پایان نامه به بررسی موضوع حق الله و حق الناس در اسلام می پردازد.به این ضرورت که از مباحث مهم و قابل بررسی روایی و قرآنی که تاکنون بحث مستقلی در علم فقه پیرامون آن صورت نگرفته است، مسئله معیار تشخیص حق الله و حق الناس است. این در حالی است که در مباحث و کتب فقهی، مصادیق بسیاری از حق الله و حق الناس مورد عنایت و بحث قرار می گیرد.

    حق عبارت است از سلطنتی که برای خصوص انسان نسبت به دیگری، اگر چه اعتباری باشد، مانند مال، یا شخص و یا هر دو، قرار داده شده است. حال اگر در اینجا رابطه انسان با طرف دیگر، کامل باشد و برای هر نوع تصرف، صلاحیت و شایستگی داشته باشد، ملک نامیده می شود و اگر ناقص و صرفاً یک نوع تصرف باشد، حق خواهد بود. تقسیم حق به حق الله و حق الناسبه لحاظ «صاحب حق» است. البته می توان حق حیوانات، حق ملائکه، حق جنیان و حق اشیا را هم به این تقسیم اضافه کرد، مثل حق درختان، حق کوهها، حق دریاها و… . لذا حق از لحاظ صاحب حق به اقسام متعددی بر می گردد، ولی موضوع این تحقیق همان حق الله و حق الناس است.

    در این پایان نامه سعی می شود معیارهایی که روایات و آیات قرآنی وفقهای شیعه در این زمینه مطرح کرده اند، مورد کنکاش و تأمل قرار گیرد. همچنین تعاریف مختلف حق، حکم و مصادیق مهم حق الله و حق الناس مورد بررسی قرار می گیرد.

    واژه های کلیدی: حق، اسلام،حق الله، حق الناس.

    موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
     [ 03:38:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      آداب معاشرت در قرآن و روایات ...

         در این پایان نامه به بررسی موضوع آداب معاشرت در قرآن و روایات پرداخته می شود.به این ضرورت که آداب معاشرت و یاد گیری آن به عنوان یکی از پایه های اصلی بر قراری “ارتباط موفق” در جامعه محسوب می شود .که دارای اصول معیارهای قابل توجهی است که اگر آنها را رعایت نکنیم، نمی توانیم در روابطمان با دیگران موفق عمل کنیم.

         آداب معاشرت و روابط اجتماعی در اسلام دارای اهمیت مضاعفی است و قرآن کتابی است که برای هدایت بشر آمده لذا در تنظیم روابط بین انسان و خدا . انسان با طبیعت و انسان با انسانهای دیگر او را یاری می کند و به بیان دستوراتی برای تحسین روابط اجتماعی می پردازد و نیز آموزه های قرآنی و روایی به رعایت آداب بسیار سفارش شده است . که با فرا گرفتن و عمل به آنها می توان به سعادت حقیقی دست پیدا کرد .

        در معاشرتها لازم است که با همه به نیکی رفتار کنیم زیرا هر عملی را عکس العملی است و هر کنشی را واکنشی زیرا صدایی که از ما به کوه می خورد بازتاب آن به سوی ما باز می گردد و هر عملی و رفتاری دارای اثر خاصی است و انسان ناگریز از دریافت واکنش عمل خویش است .

      در اين نوشتار که با روش کتابخانه ای به شیوه توصیفی انجام گرفته است تنها به بخشى از آداب معاشرات با افراد خانواده و پدر و مادر و معاشرت با افراد اجتماع از قبیل دوست و دشمن و مهمان و همسایه اشاره شده است.

    کلیدواژه ها:آداب،معاشرت،والدین،همسایه،دوست،قرآن، روایات.

     

     

    موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
     [ 03:36:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت