امام خمینی(ره) ماه رمضان را هنگامه ضیافت خداوند و عبادت در آن را ابزار رسیدن به عشق الهی می‏ دانستند و همواره تاکید داشتند که انسان پیش از ورود به ماه مهمانی پروردگار، باید ظاهر و باطن خود را نسبت به گذشته تغییر و زبان را به مناجات حق تعالی عادت دهد.

ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن یکی از برترین ماه های سال قمری است که پروردگار در این ماه مبارک توفیق روزه داری را به بندگانش عطا کرد تا همگان با راز و نیاز به درگاه آفریدگار به طلب آمرزش و مغفرت بپردازند.

فضایل و ثواب هایی که برای ماه مبارک رمضان و روزه داری ذکر شده، از آن افرادی است که حقیقت آن را درک کرده اند و محتوای آن را عمل و گفتار و کردار به کار گیرند. چنانچه در روایات اسلامی برای روزه داری آدابی ذکر شده و اشخاصی که تنها به تلاوت قرآن می پردازند اما به آیه ها و احکام آن عمل نمی کنند یا آن که از روزه داری تنها رنج گرسنگی و تشنگی را متحمل می شوند و به وسیله گناه، تأثیر روزه را از بین می برند؛ مورد نکوهش قرار گرفته اند.

اهمیت این ماه به گونه ای است که می توان در کلام ائمه معصومان(ع) و بزرگانی چون امام خمینی(ره) آن را مشاهده کرد؛ بنیانگذار انقلاب نیز همواره به هنگامه فرارسیدن ماه رمضان بر احیای فضایل اخلاقی، دعوت به اصلاح درون و خودسازی، به وسیله مسلمانان در این زمان مبارک تاکید داشته اند و اینک در این ماه مبارک به بررسی گفتارهای ایشان می پردازیم:

** انجام وظایف اسلامی در ماه رمضان
- اگر چنانچه یک گناهی خدای ناخواسته کرده‏ اید قبل از ورود به ماه رمضان، توبه کنید، از آن برگردید. بدانید که مهالک زیاد است؛ بدانید که خیلی جاها ما داریم که باید وارد بشویم؛ خطرهای زیاد برای ما هست؛ شما ان شاءاللّه‏ با سلامت و با نفس طاهر، با نفس پاک وارد بشوید در ماه رمضان و در ماه رمضان هم به وظایف ماه رمضان عمل بکنید.(در دیدار روحانیان وطلاب امور دینی؛ 27 مهر 1350 خورشیدی)

- با حلول شهر مبارک رمضان ماه رحمت و غفران و برکت از خداوند متعال مسالت می‏نمایم که عموم مسلمین را بیش از پیش به تکالیف و مسئولیت هایی که خداوند عالم به عهده آنها گذاشته است متوجه فرماید؛ مسوولیت حفظ قوانین الهی و عمل به قرآن کریم که اساس عظمت و مجد اسلام و مسلمین است مسوولیت حفظ وحدت کلمه و مراعات اخوت ایمانی که ضامن استقلال ممالک اسلامی و خروج از نفوذ استعمار است. (در دیدار عموم مسلمانان، دولت های اسلامی و عربی و انقلابیون فلسطینی؛ 19 مهر 1351 خورشیدی)

- لازم است در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مطالبی را تذکر دهم؛ لازم است در این موقع حساس که بیش از هر وقت احتیاج به اجتماعات اسلامی داریم، ملت مسلمان ما به مساجد در تمام بلاد رو آورند و نهضت را از راه مساجد که دژهای محکم اسلام است، زنده نگه دارند و با شعارهای اسلامی، نهضت را به پیش برند.(در دیدار مسلمانان و مستضعفان ایران و جهان؛ سوم مرداد 1358)

** ماه رمضان تجدید قوای معنوی
- با حلول ماه مبارک رمضان، ماه عبادت و سازندگی، ماه تجدید قوای معنوی، شهراللّه‏الاعظم که در آن عموم مسلمین در صف واحد متوجه به موضع قدرت لایزال و تجهیز در مقابل قوای طاغوتی هستند، لازم است با توحید قدرت و قدرت واحده در مقابل طاغوت های زمان و چپاولگران بین المللی بپاخیزند و از ممالک اسلامی دفاع کنند و دست خائنان را کوتاه و امید آنان را قطع کنند. (در دیدار مسلمانان و مستضعفان ایران و جهان؛ سوم مرداد 1358)

- از همه بالاتر این است که انسان خودش را اصلاح کند در ماه رمضان، ما محتاج به اصلاح هستیم، محتاج به تهذیب نفس هستیم، تا آن دم آخر ما محتاجیم. پیغمبرها هم محتاجند. انبیای بزرگ هم محتاجند، منتها آنها احتیاج خودشان را فهمیده اند و دنبالش عمل کرده اند و ما از باب اینکه حجاب داریم نتوانستیم بفهمیم و به تکالیف خوامان عمل نکردیم. امیدوارم که ان شاءالله این ماه مبارک رمضان به همه شما مبارک باشد و مبارک بودن به این است که بنابراین بگذارید که به تکالیف خدا عمل کنید.(صحیفه امام؛ جلد 18، خرداد 1363)

- این ماه مبارک با آن همه برکاتی که دارد، ما نمی توانیم از عهده شکر یکی اش براییم ولی باید کوشش کنیم که در این ماه مبارک رمضان که بر ما گذشت، اگر حالی پیدا شد، این حال را تا ماه رمضان دیگر نگه داریم و اگر حالی پیدا نشد متأسف باشیم و کوشش کنیم که پیدا کنیم. این هیاهوها همه رفتنی است، تمام شدنی است، آنچه که هست آنی است که پیش خود ماست، آن باقی است و با ماست و ما باید کوشش کنیم که باطن خودمان را اصلاح کنیم.(صحیفه امام؛ جلد 20 ، خرداد1365)

http://www.irna.ir/fa/News/82553493

 

موضوعات: رحلت امام خمینی 14 خرداد, مناسبت ها, شبهات, ماه رمضان, رمضان, امام خمینی(ره) و ماه رمضان
[شنبه 1396-03-13] [ 06:06:00 ب.ظ ]