کانون پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب








شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو





موضوعات


  • همه
  • اصول مقاله نویسی
  • معرفی کتابخانه های دیجیتال
  • مناسبت ها
  • گزارشات پژوهشی
  • نگارش تحقیق پایانی
  • مهدویت
  • گنجینه موضوعات عاشورایی
  • نشانه گذارى (نگارشی)
  • اشعار مهدوی
  • رحلت امام خمینی و حماسه 15 خرداد
  • آموزش پژوهش
  • چکیده مقالات طلاب مدرسه
  • چکیده تحقیقات پایانی طلاب مدرسه
  • کارگاه آموزشی
  • هفته کتاب و کتابخوانی
  • بروشور پژوهشی
  • هفته پژوهش 1396
  • برنامه های هفته کتاب 97
  • نشست پژوهشی
  • سیر مطالعاتی ایمان و توحید در کلام رهبری
  • نشست کتابخوانی درفضای مجازی
  • میزگرد آنلاین
  • کارگاه شناخت ویژگی های زنان و تحلیلی بر آن

  •  
      ویژگی معلم ...

    ویژگی‌های معلم در مورد پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

    در زمینه اثربخشی فعالیت معلم، پژوهش‌هایی صورت گرفته است که براساس این پژوهش‌ها، ویژگی‌های زیر را فهرست کرده‌اند:

    · استفاده متنوع از مطالب و روش‌های تدریس

    · آموزش همراه با شور و شوق

    · رفتار آموزشی مطابق با وظیفه و کار آموزشی

    · پرهیز از عیب‌جویی و انتقادات تند و خشن

    · استفاده بیشتر از سبک تدریس غیرمستقیم

    · تأکید بیشتر بر محتوای آموزشی.[7]

     

    بنابر آنچه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت یک معلم خوب:

    · رابطه‌اش با دانش‌آموزان مثبت است.

     

    · به احساسات دانش‌آموزان توجه می‌کند.

    · نظم و کنترل کلاس را در اختیار دارد.

    · محیط مطلوبی برای یادگیری پدید می‌آورد.

    · از کار با دانش‌آموزان لذت می‌برد.

    · دانش‌آموزان را به فعالیت‌های یادگیری می‌کشاند.

    · خلاق و نوآور است.

    · به آموزش مهارت خواندن تأکید دارد.

    · دانش‌آموزان را به داشتن تصویر خوبی از خود هدایت می‌کند.

    pajoohe.ir

    موضوعات: ویژگی معلم-خوب
    [سه شنبه 1396-02-12] [ 05:15:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ویژگی یک معلم نمونه ...

    ویژگی یک معلم نمونه از نگاه قرآن

    در آیات متعددی از قرآن، در توصیف ویژگی­های پیامبران، صفاتی برای آنان نقل شده است. با توجه به این‌که این بزرگواران برترین و والاترین مربیان و معلمان بشریت هستند، این صفات می‌‌تواند سرمشق خوبی برای دیگر افراد، در امر تربیت مردم باشد.

    مهم‌ترین ویژگی یک مربی خوب، دلسوز بودن او است که این حالت به اشکال گوناگون ظهور می‌‌کند. 

    1. هم‌دل بودن:

    اگر یک مربی دلسوز زیردستان خود نباشد، اهمیت زیادی برای آنان قائل نمی‌‌شود و عاقبت و سرنوشت آنها برایش ارزش زیادی نخواهد داشت. در توصیف پیامبر گرامی اسلام(ص) در قرآن آمده است: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ» (توبه، 128.) از خود شما پیامبری به سویتان آمده که رنج کشیدن شما برایش سخت است.

    2. علاقه‌‌مندی زیاد به رشد یافتن:

    مربی و معلم خوب کسی است که رشد و ترقی شاگردانش منتهای آرزویش باشد و در این کار سر از پا نشناسد. در ادامه آیه قبل، به عنوان وصف دیگر پیامبر(ص)، چنین می‌‌گوید: «حَرِیصٌ عَلَیْکُم»؛ او اشتیاق زیادی برای هدایت شما دارد.

    3. مهربانی:

    مهربان بودن صفتی قلبی است که لازمه تربیت کردن است. مربی نامهربان راه به جایی نخواهد برد. از این‌رو در پایان آیه سابق چنین آمده است: «بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیم»؛ او نسبت به کسانی که راه حق را پذیرفته و اهل ایمان شده‌اند، بسیار مهربان است.

    4. تلاش شبانه روزی:

    یک مربی واقعی که دلسوز باشد، شبانه روز در فکر امور مربوط به زیردستان خود بوده و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌‌کند. زمان برای او مطرح نیست و هر وقت که لازم باشد، وظیفه خود را به جا می‌‌آورد. حضرت نوح در شرح وظیفه خود چنین می‌‌گوید: «قَالَ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ دَعَوْتُ قَوْمِى لَیْلًا وَ نَهَارً»(نوح، 5) خدایا من شبانه روز مردم را به سوی تو دعوت کردم.

    5. غم‌‌خوار بودن:

    در توصیف حالات پیامبر گرامی اسلام(ص) در آیات متعددی قرآن آمده است که آن قدر غم‌‌خوار مردم بودند که به خاطر اصرار آنان بر گمراهیشان آن‌ قدر غمگین می‌‌شد که نزدیک بود از بین برود. در سوره شعراء آمده است: «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَّفْسَکَ أَلَّا یَکُونُواْ مُؤْمِنِین »( شعراء،3)نزدیک است که به خاطر ایمان نیاوردن مردم، به خاطر غم و اندوه خود را هلاک کنی.

     منبع:http://www.islamquest.net

    عکس

    موضوعات: 12 اردیبهشت (روز استاد)
     [ 03:13:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      حقوق استاد نسبت به شاگرد ...

    حقوق استاد نسبت به شاگرد
    استاد و شاگرد وظایف و حقوق متعددی بر گردن یکدیگر دارندکه می توان آنها را به دو قسمت تقسیم کرد:

    1- وظایف معلم نسبت به شاگرد که شامل وظایف اخلاقی تربیتی و وظایف علمی آموزشی است. 2- وظایف شاگرد نسبت به معلم و استاد.

    در این جا به وظایف شاگرد نسبت به معلم و استاد اشاره داریم.

    1.ارج نهادن به استاد و تجلیل از مقام علم و دانش. 2.تواضع و فروتنی در برابر استاد.3.دوری کردن از صحبت آمرانه با استاد.4.با احترام یادکردن از استاد.5.سرمشق گرفتن از استاد.  6.سپاسگزاری از ارشاد و هشدار های استاد.7.تحمل تندی های احتمالی استاد.8.در انتظار استاد و شرفیابی به محضر او. 9. عدم ایجاد مزاحمت برای اشتغالات استاد. 10.آراستن و پیراستن برون و درون به هنگام ورود بر استاد. 11.عدم تحمیل وقت تدریس بر استاد.12.عدم مزاحمت برای استراحت استاد 13.نشستن با نزاکت و ادب در محضر استاد.14.مراقبت از حالات و رفتار خود در محضر استاد.15.تنظیم صدا و گفتار و تلطیف آن در محضر استاد و…

    برای اطلاع بیشتر به کتاب «آداب تعلیم و تربیت در اسلام» ترجمه دکتر سید محمدباقر حجتی مراجعه فرمایید.

    منبع :http://www.islamquest.net

    طلاب

    موضوعات: 12 اردیبهشت (روز استاد)
     [ 03:06:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت